ROY HILMAR SVENDSEN

I Rimi-butikken i Gullgruven er problemet tydeligvis så stort at butikken har satt opp en plakat med en aldri så liten pekefinger: «Ville du likt å møte halvtomme kurver? Vis hensyn!»

— Vi snakker ikke til folk som gjør slikt, men plakaten er ment å være en liten påminnelse om at én kurv er én kurv. Det er jo ingen som vil kjøpe halvtomme kurver, sier butikksjef Roar Thommasen til BT.

Taper penger

— Enkelte skal ha med seg ekstra mye for pengene, og tenker kun på seg selv. De plukker med seg to-tre store og saftige bær fra nabokurven, eller de fyller på og lager en haug på kurven sin, forteller Arild Faugstad, leder for Safari-kjeden i Bergen.

Butikkene prøver etter beste evne å bøte på svinnet ved å slå over bær og fylle opp halvtomme kurver. Likevel er det ikke til å unngå at noen kunder drar i kassen med langt færre bær enn de betaler for

— Mens noen drar med seg en kurv på 700 gram, er det andre som bare får 400 gram, sier Faugstad.

Selv om jordbærene er inne i sine aller billigste uker, er alt svinnet følbart for butikkene.

— Selvfølgelig taper vi penger. Men slik har folk holdt på i alle år. Det er nesten så vi ikke tenker over det lenger. Skulle vi komme det livs, måtte vi solgt alle bærene over disk, sier Arild Faugstad.

Ifølge Roar Thommasen i Rimi Gullgruven er en mulighet å pakke bærene inn i folie.

— Men skal vi stå i timevis og pakke inn alle bærene, går vinningen opp i spinningen, sier Thommasen.

- Prøvesmaking er greit

De to legger ikke skjul på at folks oppførsel er til irritasjon både for eierne og de ansatte i butikkene, men tror det er lite man kan gjøre med uvesenet.

— Vi må bare appellere til folks moral og folkeskikk. Stort mer kan vi ikke gjøre, sier Faugstad.

— Er utstrakt prøvesmaking en annen årsak til de mange halvtomme jordbærkurvene?

— At folk vil smake på frukten før de kjøper, syns jeg er helt greit. De som går rundt i fruktdisken og spiser mye, uten å kjøpe, er heldigvis en veldig liten gruppe, sier Faugstad.

LANGE FINGRER: Kunder som forsyner seg fra andre kurver for å få mest mulig valuta for pengene, er et problem i mange butikker i jordbærsesongen.<p/>TEGNING SVEN TVEIT