• Skulle nesten tro de hadde svaret klart, sier Gina Nordfjellmark.

Gina Nordfjellmark i Skien reagerte raskt da moren fikk en regning for passering på Nyebroen i Bergen.

— Stakkars mamma. Hun betaler det hun får, men stusset litt over en bomregning fra Bergen, sier Gina Nordfjellmark.

Moren Sissel (69) bruker den gamle Toyota Corolla-en kun til nærbutikken.

Lynrask respons

«Jeg forventer at dere kan bevise denne passeringen ved å sende bildet», skrev Nordfjellmark i en e-post til Bro- og Tunnelselskapet mandag klokken 18.05.

Det kom aldri noe bilde i retur, derimot et rekordraskt svar klokken 18.24.

«Har nå kansellert denne fakturaen. Det viste seg at skiltet ble avlest med en feil, og det ble sendt ut faktura til feil person. Vi beklager dette!», skriver en kundebehandleren.

— Jeg ble litt overrasket. Det gikk ganske fort. Jeg synes det hele er rart. Først fakturaen, så et svar fra en uten etternavn. Jeg skulle nesten tro de sitter klar med et standardsvar - dette kunne vært sendt til hvem som helst. De burde ha sjekket ut saken. Og hvis de har gjort det, har de jobbet fort, sier Gina Nordfjellmark til bt.no.

Passeringen var registrert 24. mars, men regningen kom først nærmere tre og en halv måned senere.

Flere klager

Forbrukerrådet i Bergen sier at de har fått flere klager på sene fakturaer.

— Vi har fått 94 henvendelser så langt i år om bompasseringer over hele landet, sju av dem fra Bergen. De fleste gjelder feilfakturering. Noen klager også på at fakturaene kommer sent, sier regiondirektør Pia Kleppe Morken.

I fjor kom det inn 253 henvendelser til Forbrukerrådene i Norge. De fleste går direkte direkte til bomselskapene.

Kleppe Morken sier at det er tre års foreldelsesfrist på å sende fakturaer, slik at de misfornøyde ikke kommer noen vei.

— Men det er et poeng at fakturaene kommer så sent. Det er ikke heldig, sier kun.

«Ekstremt få feil»

Administrerende direktør Trond Juvik i Bro- og Tunnelselskapet forklarer at hvis du har få passeringer og mangler autopassbrikke, blir de akkumulert, og regningen kan bli sendt ut opptil tre måneder etter passering.

De som kjører jevnlig, får fakturaene raskere.

- Det er ikke lett å huske passeringer fra 1. april? Gjør du det?

Jeg vet ikke hvor god hukommelse folk har, men vi har ekstremt få feil og marginalt med caser, sier han.

Juvik sier likevel at alle bør sjekke sine fakturaer.

— Vi kan ikke garantere at de alltid er 100 prosent riktig. Vi sender ut over 4 millioner fakturaer i året, sier han til bt.no.

Selskapet analyserer 30 millioner bildepasseringer hvert år, og har satt maskiner til å gjøre det meste av jobben.

— Men det finnes falske bilskilter og overlappende skilter, og vi sletter også en god del bilder som vi ikke er sikre på, understreker han.

— Dette er alvorlig nok for dem som blir rammet. En feilpassering er vanligvis ingen krise, men vi har hatt enkeltpersoner som er rammet av denne type duplikater (andre med samme skilt). Det har imidlertid skjedd kun 3-4 ganger på ti år.

Prinsippsak

I Skien sitter Gina Nordfjellmark og er ikke like fornøyd med tingenes tilstand.

— De må få vite at de gjør noe galt. Og jeg må rydde opp i deres feil. Dette er en prinsippsak for meg. Jeg tror jeg skal begynne å sjekke mine egne passeringer, sier hun.

Hun kan trøste seg med at det finnes ikke bompenger i Grenland. Nærmeste bom er Horten...

Har du opplevd noe liknende? Diskuter under:

KLAGET: Slik så regningen Sissel Nordfjellmark fikk - tre måneder og 11 dager etter den angivelige passeringen. Datteren Gina nektet å betale de 15 kronene. - Det er en prinsippsak, sier hun.
KLAGEMUR: Regiondirektør Pia Kleppe Morken mener det uheldig at bomselskapene bruker lang tid på å sende ut fakturaer.
CF-WESENBERG/KOLONIHAVEN.NO