– Situasjonen lammer oss fullstendig. Togene som var på vei er trukket tilbake til henholdsvis Alnabru og Bergen, og vi forsøker å hjelpe våre kunder med å skaffe alternativ transport langs veien, sier informasjonsdirektør Bjarne Ivar Wist i CargoNet.

Selskapet har ansvaret for godstrafikken på det norske jernbanenettet, og sliter med å frakte varer både til og fra Bergen.

Dersom all transporten skal over på vei, tilsvarer det 300 semitrailere hver dag.

– Det er en krevende operasjon, og jeg har foreløpig ingen oversikt over hvor mye vi har klart å erstatte, sier Wist.

Uansett er det klart at ikke alle vil få varene sine i tide.

– Dette vil få ringvirkninger. En rekke transportører er kunder hos oss, og alt fra industrigods til post blir fraktet på denne strekningen. Jeg tror også forbrukere vil oppleve å få forsinkede varer, sier Wist.

Ifølge informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten Norge ble 2300 bedrifts— og norgespakker forsinket allerede natt til torsdag.

– A-posten går uansett som normalt. Vi får frem det aller meste, men det vil bli noen forsinkelser – særlig på bedriftspakker, sier Jakobsen.

Bjarne Ivar Wist i CargoNet sier han ikke har oversikt over hvor store kostnader vil bli som følge av avsporingen.

– Hvem vil stå ansvarlig for tapene?

– Så lenge det er snakk om vær og naturkatastrofer, er dette noe vi må ta fra vår kasse.

Også på Sørlandet var problemene store for godstransporten i går. Både onsdag og torsdag falt en kjøreledning ned langs Jærbanen. Langs E-18 skapte det kraftige uværet store problemer for trafikkavviklingen.