Det er salgsboom på nye biler. Selgerne gnir seg varme i hendene. Snart kan karosseriverkstedene gjøre det samme, mener forsikringsbransjen.

De vet nemlig hva gode tider og lav rente betyr, når det koker bak rattet.

— Nybilsalget øker, og det indikerer nye oppgangstider. Renten går ned. Bieffekten av gode tider har vi sett tidligere. Vi tror folk vil kollidere mer i 2004 og 2005, sier informasjonsdirektør Preben Røe i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

Årsaken er at vi blir mer skjødesløse, aggressive og uforsiktige.

Konger i trafikken

Ifølge forsikringsbransjen er det nemlig en mistenkelig sammenheng mellom buler på lommeboken og bulker i bilen.

— I oppgangstider er folk mer stresset. Vi har dårligere tid, og blir og blir litt mer konger i trafikken. Kombinasjonen dårlig tid og «konge i trafikken» er ikke bra, sier Røe.

Bransjen har undersøkt motorvognskader som ble rapportert til de største norske forsikringsselskapene fra 1992 til 2002. Antallet skader ble sammenlignet med nybilsalget, som regnes som en av de fremste indikatorene på økonomisk oppsving.

To faktorer opptrådte samtidig, og dermed ble konklusjonen trukket: Vi krasjer bilen oftere i økonomisk gode tider. De vanligste smellene skjer mot bilen foran og ved mislykkede forbikjøringer. I åtte av ti tilfeller skyldes kollisjonen menneskelig feil.

Stoler på prikkene

Da sentralbanksjefen i forrige uke kuttet renten til et historisk lavnivå, fikk lederen for utrykningspolitiet i Hordaland bekymrede rynker i pannen.

Går renten til bunns, følger gjerne gasspedalen etter.

— Jeg vil bli overrasket om rentekuttene ikke fører til flere fartsovertredelser. Vårt inntrykk er at folks privatøkonomi påvirker atferden i trafikken, sier politioverbetjent Leon Nordanger.

Det finnes ikke statistisk materiale som slår fast at det er skrevet ut flere fartsbøter de siste ukene, men Nordanger mener bestemt sjåfører er hardere på gassen når lønnskontoen bugner.

— I gode tider gir mange utrykk for at en fartsbot ikke betyr så mye. Noen tusenlapper fra eller til merkes ikke på husholdningsbudsjettet.

— Hvem er verstingene?

— Det er sånne som meg, middelaldrende menn med lang kjøreerfaring og god bil.

UP-sjefen vil ikke være helt kategorisk i sin spådom om mer råkjøring i 2004.

— Den nye ordningen med prikkbelastning kan skremme folk til å bruke bremsepedalen, selv om de har råd til å betale bøtene.