• Stavanger har bare gode erfaringer med reklamefinansierte gatemøbler, sier Ap-politiker Nina Galta.

Rådhuskantinen var fylt til siste stol og stemningen definitivt anti-Clear Channel da komité for miljø— og byutvikling arrangerte offentlig reklamehøring i går ettermiddag.

På listen over innledere sto en politiker fra Stavanger og en fra Oslo. To byer som har sluppet inn reklamegigantene.

Fra Stavanger lød bare lovord.

— All skepsis er borte blant politikerne, sa Nina Galta.

Blandet i Oslo

I Oslo er erfaringene mer blandet, noe Venstres Ola Elvestuen ikke la skjul på.

Oslo er stykket opp og solgt ut, med til dels skremmende resultat. I indre Oslo Øst er det reklame på hvert eneste buss-skur. Pluss flere frittstående reklameplakater plassert på tvers av fortauet.

Det som imidlertid har skapt mest debatt i Oslo er en avtale inngått mellom Hafslund Energi og JCDecaux om reklame på såkalte nedstigningstårn. Til nå er 40 av dem plassert rundt i byen - samtlige nesten fem meter høye.

BT spurte Elvestuen om han vil råde bergenspolitikerne å si nei til reklameavtalen.

— For meg ser det ut som om Bergen har forhandlet frem en ålreit avtale. To tredeler av buss-skurene er reklamefrie og byen blir uten frittstående reklamemontre, sier Elvestuen og legger til:

— Men det valget får Bergen gjøre selv.

Kirken er mot

I serien av engasjerte innlegg mot reklameavtalen, 15 i tallet, kom et kraftfullt et fra domprost Ørnulf Elseth, som talte på vegne av Kirken og Kirkens Bymisjon. Elseth leverte en todelt begrunnelse for å si nei.

For det første handler reklame om å øke forbruket. Forbruksveksten i den vestlige verden driver frem den globale miljø- og fattigdomskrisen.

Den andre handler om menneskesynet i reklameindustrien.

— Les Clear Channels egen bibel for utendørsreklame. Her heter det i sjette bud at sex høyner oppmerksomhetsverdien, sa domprosten.

Pensjonistene på vippen?

KrFs Kristian Helland sier til BT at han lever godt med at Kirken er uenig med KrF.

— Kirken er kirke, vi er et politisk parti. Første del av høringen i dag har beroliget meg, og vi vil trolig stå på vårt ja til avtalen.

Det er det mer usikkert om Ap gjør. Motstanderne i Ap vinner terreng og har nå mektige LO-folk på sin side.

Faller Ap, vakler Venstre. I så fall sitter Pensjonistpartiet på vippen. Det har også Clear Channel forstått. Selskapet har derfor tilbudt seg å stille på partiets gruppemøte neste torsdag.

— Vi vil lytte nøye til argumentene før vi bestemmer oss, sier Frank W. Hansen med et smil.

Opprøret mot byromsreklamen er drevet frem av Byen Vår, som ble etablert med det for øye. Kari Anne Drangsland derfra fikk nest siste ord i går.

Hun minnet om galskapen i å skifte ut 900 buss-skur fordi noen av dem er ramponerte.

— Det vil være som å skifte ut hele garderoben fordi jeg sølte vin på kjolen.

I motsetning til Nina Galta fra Stavanger fikk Kari Anne Drangsland varm applaus.

BLANDEDE ERFARINGER: Ola Elevestuen fra Oslo Venstre tegnet et skremmebilde av byreklamen i Oslo. FOTO: RUNE SÆVIG