— Her har vært trøkk siden dag én, besøket er doblet etter at vi åpnet i de nye lokalene i mars i fjor, strutter leder Pål Andersen, bak den smilende skranken hos Bergen Turlag i Marken.

Hyller med turbøker, turkart, turbrosjyrer, turkalendere og turblader står håndgripelig tilgjengelig like bak dørklinken. Og på andre siden av den langstrakte skranken sitter kompetente turlagere med det meste av veivalg bare et tastetrykk unna. Enten du spør etter en klatremulighet, en padletur eller en sykkelløype. I lokale Bergen eller på fjerne Svalbard. I Hordaland fra Finse til Sognefjorden.

— Dessuten har salget av tureffekter økt med åttifem prosent siden nyåpningen, supplerer Andersen.

Og det er viktig, skjønner vi, for turinformasjonen finansieres langt på vei av inntektene fra salg av det meste fra liggeunderlag og førstehjelpsskrin til hodelykter og boken om Rallarveien.

— Innflyttingen i nye informasjonslokaler har også medført at vi har fått frigjort nyttig plass i kontordelen, forteller daglig leder i Bergen Turlag, Målfrid Hatteland. I Marken regjerer hun over syv ansatte pluss to sivilarbeidere.

Jevnt sig

Inntil mars i fjor hadde turlaget sin informasjon plassert i annen etasje i lokalene i Tverrgaten. «Opp en trapp».

— Da var besøket her gjerne knyttet opp til typiske ferieperioder som vinterferie, påske, sommerferie og høstferie, med dødperioder innimellom. Etter at vi flyttet denne biten av virksomheten ned på gateplan, er det hele tiden et jevnt sig av folk, faktisk over all forventning, forteller Hatteland.

Av kundene i turinformasjonen er 90 prosent turlagsmedlemmer. Bare i Hordaland er det hele 18.000 av dem.

— Men vi opplever stadig oftere at folk stikker innom av nysgjerrighet, forteller Pål Andersen. Han tar imot med åpne armer og 22 hytter bare i Hordaland.

NYTT: Den nye Turinformasjonen hos Bergen Turlag i Tverrgaten i Marken har vært en suksess - både besøk og salg er doblet. Ved disken, Einar Grieg.
FOTO: HELGE SUNDE