Livsverket, Frydenbøgruppen, hadde i fjor et driftsresultat på godt over 20 millioner kroner. Når Knut Herman Gjøvaag (38) får spørsmål om hva familien er god for i kroner og øre blir han stille.

— Vi er opptatt av å skape virksomhet, ikke av hvor rike vi er. Jeg kan ikke gi deg noe svar. Jeg vet faktisk ikke. For øvrig er det helt uinteressant, sier nåværende administrerende direktør, Knut Herman Gjøvaag - sønn av annengenerasjonslederen, Hans Erik Gjøvaag. Han overlot driften til sønnen for 10 år siden, men er fremdeles styreformann i konsernet.

Største eier i moderselskapet er Knut Herman Gjøvaag med 64 prosent av aksjene.

Store verdier

Bergens Tidende har tidligere anslått verdien av eiendommene i konsernet til en halv milliard kroner. Trolig ligger verdiene av den totale virksomheten i Frydenbøgruppen på mellom 600 og 700 millioner kroner.

I fjor var omsetningen i konsernet 409 millioner kroner, mot 406 millioner året før. Prognosene for 2003 ligger på rundt 460 millioner kroner. Resultat før skatt ble 10 millioner, noe svakere enn året før.

Knut Herman Gjøvaag forklarer at det ble avskrevet tre millioner kroner ekstraordinært, slik at driften, reelt sett, gikk bedre i fjor enn i 2001 da resultatet ble vel 11 millioner kroner.

Det er bildivisjonen (Volvo, Renault og Land Rover) som bidrar med den største omsetningen. For 2002 med en kvart milliard kroner. Maritim virksomhet sto for 130 millioner kroner i omsetning, mens eiendomsvirksomheten omsatte for cirka 30 millioner kroner.

Samtlige divisjoner går i pluss og resultatene fordeler seg jevn mellom dem.

— Ved siden av at eiendomsinvesteringene gir oss en bra avkastning er denne delen av virksomheten også et sikkerhetsnett for hele konsernet. Her ligger store verdier som kommer hele virksomheten til gode. Her har vi en solid buffer hva som enn måtte skje, sier Knut Herman Gjøvaag.

Beslektet med eiendom er ingeniør- og arkitektfirmaet Artec AS der Frydenbø Holding AS eier 49 prosent av aksjene.

Store på båtutstyr

— Vi er nok mest kjent for bilsalget. Det er gode og kjente merkevarer, men vi er faktisk landets tredje største innen salg av utstyr- og motorer til lystbåtflåten. Vi er importør av nederlandske Vetus og har 45 underforhandlere langs hele kysten, og vi har eget serviceverksted i Oslo, knyttet til vårt datterselskap William Knudsen AS. På eget verksted bygger vi blant annet strømaggregater, vi rekondisjonerer turboladere og brennstoffutstyr og utfører alle typer vedlikehold og reparasjoner på motor og utstyr, forteller Gjøvaag.

Men Frydenbøs marine del er ikke begrenset til lystbåtflåten.

Frydenbø Marine Services AS er i dag landets ledende skipsverftsrepresentant for en rekke verft, både innen reparasjons og servicemarkedet, så vel som for verft som også bygger nye skip.

— Vi har en internasjonal kompetanse gjennom mange år som fører til at vi også blir etterspurt innenfor skipsmekling. Det være seg enkle tjenester, som spenner fra koordinering og tilretteleggelse av finansieringsløsninger, valg av verft eller gjennomføring av større materialkjøp, til totalansvar for bygging av nye skip i utlandet på vegne av rederier, forteller unge Gjøvaag.

En behagelig situasjon

Det vakte oppsikte da Bergens Tidende rundt nyttårstiden brakte nyheten om at Frydenbø Eiendom AS hadde inngått samarbeid om kjøp av den store G.C. Rieber-eiendommen på Damsgård for anslagsvis 100 millioner kroner.

Eiendommene i Frydenbø-konsernet utgjør, etter kjøpet av ca. 19.000 kvadratmeter G.C. Rieber-eiendom, i dag 65.000 kvadratmeter.

Ifølge Knut Herman Gjøvaag er det meste utleid. Det er kun mellom 1000 og 1500 kvadratmeter ledige arealer hos Frydenbø Eiendom AS.

— Det er en behagelig situasjonen i dagens marked, medgir Gjøvaag.

I kommende uke åpnes også en ny avdeling for Peppes Pizza i Frydenbøgården i Åsane.

Det som i dag er Frydenbøgruppen har sine røtter tilbake til 1916. Da ble Frydenbø Slip & Mekaniske Verksteder AS etablert av Karl Gjøvaag og hans bergenske venner. I løpet av de første 40 år ble det vesentlig drevet skipsreparasjoner. Deretter ble det lagt om til produksjon av maritimt utstyr. Bedriften ble etter hvert verdens største produsent av styremaskiner til store skip med en eksportandel på 90 prosent. Denne virksomheten ble solgt til Ulsteingruppen og eies nå av Rolls-Royce og ligger trygt forankret i Bergen fremdeles.

Frydenbøgruppen slik den ser ut i dag, sysselsetter 160 personer i 15 hel- eller deleide selskaper.

BILER OG BÅTER: - Vi er nok mest kjent for bilsalget. Men vi er faktisk landets tredje største innen salg av utstyr og motorer til lystbåtflåten, sier Knut Herman Gjøvaag.