Torsdag kveld skulle Erik Andreassen og hans kolleger til byen etter et privat julebord. De bestilte maxitaxi fra Flesland til Bergen sentrum.

— Vi ble hentet her som avtalt, og fikk beskjed om å sette fra oss glassene. Men vi fikk ta med flasker inn i bilen, sier Erik Andreassen.

La til 500,-

Men da de ankom sentrum og skulle betale, oppdaget en av hans kolleger at det var gitt et tillegg på 500 kroner på taxituren.

Grunnen? De hadde glemt igjen en kork og en flaske i bilen.

Forklaringen fikk de først etter at taxisjåføren gikk bak i bilen og fant tomgodset, ifølge Andreassen.

- Føler oss lurt

  • Sjåføren sa at korken ga oss 200 kroner i tillegg og for flasken var det 400 kroner. Det er jo litt rart at det koster 200 kroner for en kork som ligger igjen i en taxi, sier Andreasen.

Han forteller at de var i godt humør under turen, men at det ikke skal ha oppstått noen dårlig stemning mellom sjåføren og passasjerene. Da gjengen forlot taxien tok de med seg flasken og korken.

— Vi føler oss lurt av sjåføren. Han la til 500 kroner, så sjekket han bilen og fant tingene, sier Andreassen.

Totalt ble taxituren på 1546 kroner.

Vil ha pengene igjen

Nå vil kollegene ha tilbake pengene. Av prinsipp.

— Hvis de har noe grunnlag for å kreve 500 kroner for dette, er det én side av saken. Men er dette noe de har krevd av oss urettmessig, vil vi ha pengene tilbake.

— Hvis det var en colaflaske, skulle vi betalt for å ha glemt den også?, spør Andreassen.

- Kan ta betalt

Bergen Taxi forklarer at sjåførene har anledning til å ta ekstra betalt dersom de må bruke tid på å rydde opp etter passasjerene.

— Det kan være tilgrising av bilen, eller andre ting som gjør at sjåføren taper tid han kunne brukt til å kjøre andre, sier Jan Valeur, administrerende direktør i Bergen Taxi.

Valeur sier den aktuelle sjåføren ikke har vært tilgjengelig. Derfor kan han ikke uttale seg om denne konkrete saken. Men han forteller at det ikke finnes faste gebyr for ulike typer tilgrising.

- Må bruke skjønn

— Sjåføren må gjøre en skjønnsmessig vurdering av hvor mye tid som går med til å rydde opp. Og så bruker vi en ventetidstakst for å finne beløpet. I dette tilfellet var taksten på 561 kroner pr. time.

- Kan det ta en time å fjerne en kork og en flaske?

— Nei, men jeg kan ikke uttale meg om hva som har skjedd i denne saken. Jeg har ikke fått fatt i sjåføren. Han har kjørt i natt, så han er ikke tilgjengelig, sier Valeur.

Han oppfordrer likevel kundene til å sende en formell klage.

— Hvis kunden føler seg dårlig behandlet, så beklager vi det.

REAGERER: Erik Andreassen var en av passasjerne i taxien. Han reagerer på tillegget de fikk etter taxituren.
Sonja Ystaas