Ulykken skjedde om bord på tankskipet «Rhone» klokken 17.05 i går. Båten lå til kai og var i ferd med å avslutte lossingen av såkalt residue-olje, et tungt oljeprodukt, da to av mannskapet klatret ned i en av tankene.

De to skulle flytte en bærbar pumpe, da annenstyrmannen gled og fikk varm olje over seg. Innholdet i tankene holder en temperatur på 60-70 grader.

— Mannen ble nærmest skåldet, sier lensmann Einar Vatne ved Lindås og Meland lensmannskontor.

Fløyet til Haukeland

26-åringen klarte å komme seg opp leideren igjen ved egen hjelp. Han ble deretter fløyet til Haukeland universitetssykehus av luftambulansen.

Mannen skal ha fått brannskader av andre og tredje grad både på armene og beina. Sykehusets brannskadeavdeling opplyste onsdag kveld at tilstanden var alvorlig.

«Rhone» har en vekt på 36000 dødvekttonn, og kom fra Göteborg med oljelasten. Båten forlot onsdag kveld Mongstad etter ulykken, og vendte tilbake til Göteborg.

Skipet er registrert på Marshall-øyene, og eies av rederiet OMI. Det har et mannskap på tredve personer, samtlige fra India.

Godt rederi

Den norske agenten Grieg Logistics varslet onsdag eieren om ulykken.

— OMI er et solid og godt rederi. De har et eget bemanningsteam som trer i funksjon ved slike ulykker, sier Jon Arild Rosnes, avdelingsleder for Grieg Logistics ved Mongstad.

Det er foreløpig uklart om annenstyrmannen blir sendt hjem til India etter sykehusoppholdet.

Årsaken til at oljelasten varmes opp i skipstankene, er at den skal flyte lettere og dermed blir enklere å pumpe ut. Etter det BT forstår er det brudd på sikkerhetsrutinene at mannskapet tar seg ned i tankene under lossing.

Lindås og Meland lensmannskontor hadde i går to etterforskere om bord på «Rhone» for å avhøre mannskapet.

— Vi etterforsker saken som en arbeidsulykke, sier lensmann Einar Vatne.