I går vedtok fylkestinget i Hordaland å utrede potensialet for reklameinntekter innen kollektivtrafikken.

«Prosjektet må vurdere inntektspotensialet knyttet til salg av reklameflater på busser, busstopp, terminaler, elektroniske plattformer, billetter, Skysskort osv.» heter det i vedtaket.

Rabalder forrige gang

Dermed er første skritt tatt mot en ny debatt om reklame på ­busskurene. I 2005 ble det et voldsomt rabalder rundt Bergens avtale med reklamegiganten Clear Channel. Et opprør som hadde sitt utspring i kulturlivet endte med at bystyret stemte ned avtalen, og byrådet gikk på et sviende nederlag.

Nå er det fylket som har fått ansvaret for kollektivtrafikken, og flertallet av Høyre, Frp og Venstre vil ha en omkamp på reklamedebatten.

-  Jeg håper at diskusjonen har modnet seg litt i etterkant av Clear Channel-saken. Vi ser eksempler fra andre byer på at reklamefinansierte busskur fungerer og er estetisk flott, i tillegg til at de gir inntekter, sier Terje Søviknes (Frp), som sto bak forslaget.

-  Skal fylket selv selge reklame, eller er det meningen å inngå en avtale med Clear Channel eller en lignende aktør?

-  Det kan være greit å sette en totalpakke vekk til en større aktør, ja. Vi har dessuten lagt merke til at byrådet i Bergen igjen vil se på reklamefinansierte bymøbler, og det kan være aktuelt å samarbeide med dem.

- ** Forsøpling**

Tom Skauge (SV) feller en knallhard dom over forslaget.

-  Dette er et akkurat like dårlig forslag nå som det var i 2005. Det vil bety en forsøpling av middelalderbyen Bergen og true vår plass på Unescos verneliste.

— Men Bergen er den eneste storbyen i Norge som ikke har reklame på busskurene?

— Ja, og det mener jeg Bergen skal være utrolig stolt over. Argumentet om at det ikke er mulig å bygge og vedlikeholde busskur uten hjelp fra Clear Channel, kjøper jeg ikke. De borgerlige har latt skurene forfalle i fire år for å krisemaksimere denne saken, sier Skauge.

Vil ta fra p-avgiften

Også Ruth Grung (Ap) avviser reklame på busskurene.

-  I byen er det nok visuell forsøpling. Én ting er reklame på selve bussen eller banen, men vi ønsker ikke mer reklame i bybildet eller i distriktene rundt om i Hordaland, sier hun.

Grung peker på at ungdom er en stor brukergruppe på kollektivtransporten i fylket.

-  Unge er utsatt for nok påvirkning og kjøpepress. De bør få slippe å få det på terminaler og holdeplasser i tillegg, sier hun.

I stedet lanserer Grung en annen løsning for å finansiere infrastruktur som busskur, bysykler og bymøbler.

-  I Barcelona bruker de inntektene fra parkeringsavgiften til slikt. Det gir en logisk sammenheng. Bilistene ser at pengene deres blir brukt til nyttige tiltak, sier hun.

- **  Hver krone til kollektiv**

Hvor mye penger fylket kan få inn ved å selge reklameplass på kollektivtransporten, tør ingen å si noe sikkert om i dag. Kilder i reklamebransjen har tidligere antydet 20–30 millioner kroner overfor BA.

Søviknes lover at alle pengene i så fall skal gå til å styrke kollektivtilbudet.

-  Vi vil bruke mer penger på kollektiv, ikke mindre. Så det er klart at hver reklamekrone skal komme i tillegg, sier han.

Det har Skauge ingen tro på.

- De kommer ikke til å beskytte disse pengene lenge. Snart går de rett i fylkeskassen.

Hva mener du om reklame på bymøblene?