Selv om mange opplever moderne biler som så kompliserte at man må dra på verksted for å skifte en lyspære, er det fortsatt mye du kan gjøre selv. Å skifte dekk klarer de fleste, men det skal mer til for å kjøre sikkert i Vinter-Norge.

INSTRUKSJONSBOK: I de fleste instruksjonsbøker finnes det et kapittel der produsenten beskriver hva du selv kan gjøre med bilen.
Jan Harry Svendsen

— De fleste instruksjonsbøkene som følger bilen, har et eget kapittel som beskriver hva du trygt kan gjøre selv. Det er et nyttig kapittel å lese, sier Jan

BATTERI: Sjekk batteripolene for irr. Om de er irret, vasker du dem med lunkent såpevann og smører dem inn med syrefritt fett eller vaselin.
Jan Harry Svendsen

Ivar Engebretsen i NAF.

IKKE FARLIG: - Det er ikke farlig å bruke startkabler på moderne biler, men de bør ha overspenningsvern. I tillegg bør du vente til spenningsforskjellene på batteriene er utjevnet før du kobler fra, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
NAF

Kostnadsbesparende er det også.— De fleste bilprodusenter bruker fargekoder på det du selv kan kontrollere og eventuelt etterfylle. Spesifikasjoner på olje og blandingsforhold for kjølevæske står godt forklart i bilens instruksjonsbok, forteller han.

Ikke kondensfjerner

Det du derimot ikke skal gjøre, er å fylle kondensfjerner på tanken. En moderne motor kan nemlig skades om man bruker dette, advarer Engebretsen.

— Kondensfjerneren fører også fuktighet ut gjennom bilens drivstoffsystem. I verste fall kan man ødelegge innsprøytningsdyser og andre komponenter i bilens drivstoffsystem, sier han, og legger til:

— Jeg pleier å si at det å ikke bruke kondensfjerner er en god investering. Verkstedsregningen etter bruk av kondensfjerner kan lett komme på mange tusen kroner.

Pass på batteriet

Ta en ekstra god titt på bilens batteri. NAF anbefaler å bytte ut batteriet dersom det er mellom fem og syv år gammelt. Da er nemlig faren stor for at det ikke klarer en vinter. Korrekt ladespenning er 14,4 volt. Det får du målt på et bilverksted. Men hjemme kan du lett sjekke at batteriet har korrekt væskenivå - og at batteripolene er frie for irr og korrosjon.

Er det irr på batteripolene, bør de rengjøres med lunkent såpevann. Deretter smører du dem med vaselin eller syrefritt fett.

Sjekk trykket

Dekktrykket må sjekkes når du skifter dekk, men også regelmessig gjennom vinteren.

— Korrekt dekktrykk sparer miljøet. Bilens forbruk reduseres. Men viktigst av alt er at det øker sikkerheten, sier Engebretsen.

Dekktrykket sjekker du når dekkene er kalde.

NAF anbefaler at mønsterdybden ikke er under 4,5 millimeter, selv om minstekravet er 3 millimeter.

Trygg Trafikk advarer dessuten mot å se blindt på mønsterdybde alene.

— Er vinterdekkene mange år gamle, er egenskapene dårligere uansett om det er bra mønster igjen eller ei, sier fungerende kommunikasjonssjef Carina Henske i Trygg Trafikk.

Bruk låsen jevnlig

Moderne biler har enten nøkkelfri adgang eller fjernkontroll til å låse opp bilen. Dermed bruker man sjelden nøkkelen i døren. Resultatet er at låssylinderen gror igjen.

Når fjernkontrollen slutter å virke på grunn av kulde, er det for sent å tenke på at man skulle ha smurt låssylinderen.

— Vi anbefaler alltid folk å ha låsspray i lommen - og låsolje i hanskerommet. Før kulden setter inn for alvor, kan du ha litt olje i låsen, sette i nøkkelen og vri opp og igjen noen ganger. Da får du fordelt oljen, og du har en lås som fungerer også når det er kaldt.

Skulle låsen likevel fryse, og låsesprayen ligger inne i bilen, finnes det råd.

— Fyll en bærepose med varmt vann og legg den over dørhåndtaket og låsen. Det er normalt nok til at låsen tiner slik at du kommer deg inn i bilen.

Vask og poler

Dette er også en fin tid for å vaske bilen grundig og polere den. Spesielt poleringen er viktig, siden det beskytter lakken mot salt og smuss - og gjør det enklere å holde bilen ren. Et godt tips er dessuten å tape igjen hullet på låsen når du vasker bilen i kulden. Da trenger ikke fukt inn i låsen. Silikon på gummilistene reduserer faren for at dørene fryser igjen.

Innvendig rengjøring er like viktig, særlig innsiden av frontruten, slik at man har så god sikt som overhodet mulig.

Når du likevel vasker bilen, kan du bruke fem minutter på å sjekke tilstanden på pollenfilteret. De fleste biler har dette i dag, men et tett pollenfilter gir dårligere luftsirkulasjon inne i bilen.