— Artig å se igjen, sier Stener Müller og klapper litt på den hvite Vespa-drømmen som sammen med hele Vespa-fortiden står utstilt og oppmarsjert i Galleriets 5. etasje.

— Min var akkurat sånn som denne, en hvit 63-modell Grand Sport, forteller 51-åringen fra Teatergaten og må bare vri litt på girhåndtaket.

— Giret var faktisk et svakt punkt på Vespa'ene, det ble slarkete, minnes han.

Det var på slutten av 1960-tallet at unge Stener fliste rundt på Fjøsanger med sin bruktkjøpte 1963-Vespa, 125 kubikk.

— Husker vi hadde jenter bakpå, men mest var den et praktisk transportmiddel, og særlig fort gikk den jo ikke, erindrer han.

Allerede den gang hadde han litt dilla på tohjulinger, hadde også en Norton 1944-modell, motorsykkel det.

— Ble litt mekking, ja, minnes han, og forsikrer at han vil stikke innom utstillingen igjen, når de gamle scooterne fra museet i Toscana ankommer mandag.

Må bare se de, liksom.

Den store scooter-dagen

Den store scooter-dagen i sentrum i går begynte med scooter-parade og deretter scooter drive in-konsert signert Ole Blues på Torgallmenningen.

Vespa-scootere i alle farger, fasonger og modeller sto på geledd foran vokalist Vibeke Saugestad, som ga full gass på scenen.

Mens Jannecke Tangen og Anne-Sophie Bjelland satt i vervekroken på Vespa-utstillingen i Galleriets femte etasje og skrev nye medlemmer inn i Classic Scooters Club Bergen på rullende hjul.

Kanskje var det scooter-treffet på Dagali 27.-29. juni som lokket?

— Vi er ca 70 medlemmer i klubben, forteller styremedlem Thor Bertelsen (23). Han er arvelig belastet og fikk sin første scooter som 16-åring. I dag har han tre, en 1959-modell, en 1965-modell og en 1973-modell, alle med på den vakkert designete utstillingen som åpnet i går. Du finner den hvis du går etter sneken.

Utstillingens eldste Vespa er en grå 1953-modell med lykt nede på forskjermen, speedometer til 90 og kilometerstand 12169,4.

— De med lykt nede på skjermen er veldig sjeldne, for de ble ikke importert til Norge den gang de kom, forteller Thor B. om det sletne vidunderet, 50 år gammelt i år.

Det er sånne scootere entusiastene er villige til å selge sine svigermødre for å få kloen i, skjønner vi.

Fra soss til mods

Minst 100 modeller er det laget av Vespa'en opp gjennom årene, siden den første trillet ut fra den tidligere flyfabrikken i Toscana i 1946, deretter drømmenes fabrikk i mange generasjoner.

Vespa'en skulle bli en frigjører for italiensk ungdom, senere for all ungdom. Fra «sossen» i Fana til modsen i London.

Enten det var en Vespa Elite, en Grand Sport, en Rally200, en Super Sport, en P200E, en PX125T5, en Sprint eller en Special.

De ble noe mye mer enn et transportmiddel. De ble symboler på noe som var moderne, ungt og trendy, selv om det ordet ikke var funnet opp den gang flyfabrikken ble scooterfabrikk.

Ikke minst var filmen med på å gi Vespa'en status som de unge og vakre menneskenes leketøy.

Mange vil ennå huske Audrey Hepburn på scooter som inkognito kongelig i «Prinsesse på vift». Og Anita Ekeberg i Fellinis scooter-film «La Dolce Vita» i 1959. Men i den filmen var det nok den svenske pin up'ens Vespa-pupper som gjorde oss så svimmel at vi måtte holde oss fast i stolsetet i Konsertpaleet, ikke scooterne på Romas Via Veneto.

Vespa-minnene er mange, som man skjønner. Og minnelunden for anledningen er altså Galleriets 5. etasje. Enten du vil mekke, se prototypen fra 1945, alle de andre modellene - eller minnes Anita Ekeberg.

På Vespa-utstillingen i Galleriet fant Stener Muller en scooter nøyaktig lik den han selv hadde på Fjøsanger for ca 35 år siden. En 1963 modell Vespa Grand Sport 125 kubikk. <p/>FOTO: KNUT STRAND