Først da hun ringte Bergens Tidende snudde Gjensidige. Nå lover forsikringsselskapet at hun skal få tilbake 16.320 kroner hun la ut for turen.

14. juni i år måtte Ingunn Helgesen (43) konstatere at det ikke ble noe av ferien til Kreta sammen med sønnen Stian Helgesen (10).

— Jeg kjente at jeg begynte å bli syk, men ventet så lenge jeg kunne. Til slutt skjønte jeg at jeg ikke kunne reise på grunn av halsbetennelse og ferie. Jeg skulle jo ta meg av sønnen min også, sier Helgesen.

Fikk avslag

Helgesen gikk til legevakten, der fastlegen hennes var på jobb. Han skrev følgende den 14. juni:

«Pasienten har konsultert med meg i dag. Skulle vært på reise i dag. Føler seg ikke i stand til dette på grunn av sykdom.»

Gjensidige forsikring syntes ikke at sykmeldingen var god nok. Helgesen kunne ikke få tilbake beløpet på 16.320 kroner som hun hadde betalt for ferieturen. Grunn: Sykmeldingen var ikke fyldig nok.

Måtte spesifisere

— I begynnelsen av forrige uke ringte jeg og spurte om saken. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe å diskutere, at hun hadde diskutert saken med kollegene. Konsulenten sa at jeg måtte spesifisere sykdommen og hva som feilte meg, sier Helgesen.

Hun reagerer:

— Har du en sykmelding, skal det være nok. Ikke engang arbeidsgiver har rett på å få alle detaljer og legen har taushetsplikt, sier hun.

Legger seg flat

Helgesen ble forbannet og ringte både til bt.no og advokat i dag. Etter et par timer hadde Gjensidige snudd i saken. Så fikk hun e-post om at alt var i sin skjønneste orden.

— Vi legger oss flate. Her kunne ting ha vært gjort annerledes, sier informasjonsansvarlig Arne Voll i Gjensidige forsikring.

— Jeg er både overrasket og ikke overrasket. Hver gang noen går til pressen, ordner det seg i den konkrete saken. Tenk på dem som ikke har pågangsmot og ork til dette, sier Helgesen.

Voll mener at det ikke har hatt noen stor betydning at bt.no kom inn i saken.

— Om det var Bergens Tidende eller kunden selv som hadde ringt oss i denne saken, hadde det fått samme utfall. Da hadde ting blitt avklart, hevder Voll.

Ber sjelden om mer

I utgangspunktet kreves ikke mer enn en vanlig sykmelding når folk må avbestille ferieturen sin. En sjelden gang ber forsikringsselskapet kunden om å hente inn mer informasjon.

— Når noen er syk ønsker vi en sykmelding eller en bekreftelse fra legen. Der bør det stå at pasienten ikke er i stand til å reise til avtalt tid. Det holder som regel at legen bekrefter at pasienten ikke kan reise på ferie. Jeg håper hun blir fornøyd. Det er menneskelig å feile, også for oss, sier Voll.

Er forsikringsselskapene for strenge? Diskuter i kommentarfeltet!

MÅTTE AVLYSE: Da Ingunn Helgesen måtte avlyse sydenturen sin på grunn av sykdom fikk hun sykemelding av legen sin. «For vag», var svaret fra Gjensidige.
Dyveke Nilssen
LØST: Det kan lønne seg å ringe pressen. For Ingunn Helgesen ble forsikringssaken løst på et par timer. Beskjeden fikk hun via epost.
Dyveke Nilssen