På bare halvannen time hadde hun registrert minst 2000 kroner i gryten fra forbipasserende på Torgallmenningen i går.

— Det er ikke småpenger folk gir. Det er lapper, sier Reidun Nyland fornøyd.

Fra 1. desember hvert år står Frelsesarmeen rundt om i hele landet med sine gryter og samler inn penger til dem som ikke har så mye å rutte med i julen.

— Jeg har ikke merket noen finanskrise. Folk er helt utrolig flinke til å gi.

Mot strømmen

Det var ikke fullt så mange selgere rundt om i byen i går, som det har vært tidligere. Borte var mobil- og forsikringsselgere. Men om det skyldtes kulden eller finanskrisen, er vanskelig å si.

En av dem som var på post var Martin Ølander. Hver dag forsøker han å verve bidragsytere - eller feltpartnere, som han kaller det - til Leger uten grenser. Men heller ikke han merker at folk har en mer slunken lommebok.

— Folk tenker nok litt mer på økonomien enn før, men jeg har ikke merket det direkte på resultatene.

— Hvor mange har du vervet hittil i dag, da?

— Ingen så langt. Men jeg har bare stått her en time. To-tre er vanlig i løpet av en dag. Jeg står her fra klokken 11 til 16, sier Ølander, og peker ivrig bort på kollegaen sin. - Se, nå fikk kollegaen min akkurat vervet en.

Men mannen som ser ut til å skrive under på en avtalegiro med Leger uten grenser, gjør faktisk det stikk motsatte.

— Jeg forsøkte å si opp en avtalegiro, men jeg husket ikke kontonummeret den var registrert på, sier Daniel Indrebø.

— Si opp?

— Ja. Det kommer stadig frem at vi gir til ingen nytte; at mesteparten går til administrasjon, og at det er mye korrupsjon.

— Så du sier ikke opp avtalegiroen på grunn av finanskrisen?

— Jo, det også. Jeg merker krisen på matbudsjettet. Man skal være lit egoistisk og tenke på seg selv nå, synes Indrebø.

Megafon har økt

Men trenden later ikke til å peke i retning av egoisme. På baksiden av Galleriet står Megafon-selger Krister Nilsen.

— Lørdag solgte jeg 35 blader. Det går veldig bra for alle selgerne, sier Nilsen fornøyd.

Når vi treffer ham rundt klokken halv ett, har han kun solgt ett blad. En knapp halvtime senere er alle syv han hadde med seg solgt, og Krister Nilsen er på vei til Megafons lokaler for å hente flere.

Megafon-redaktør Thomas Anthun Nielsen kan bekrefte de gode tidene for bladets selgere.

— Ironisk nok har salget gått opp siden i sommer. Det er alltid rolig for oss om sommeren. Vi gikk ned fra 25.000 solgte blader til 20.000, men nå er vi tilbake på 25.000.

Spesielt fornøyd er Anthun Nielsen med at julenummeret, som koster 100 kroner mot 50 til vanlig, også selger godt.

Ingen grunn til å rope SOS

— Jeg vil heller si at givergleden øker, svarer informasjonssjef for SOS Barnebyer, Synne Rønning, på spørsmål om de merker finanskrisen.

Organisasjonen vil også i 2008 øke inntektene, men det er for tidlig å si hvor mye. Rønning medgir imidlertid at næringslivet tenker seg nøyere om før de inngår sponsoravtaler.

— Men sponsormidlene går gjerne til humanitært arbeid i slike situasjoner som nå. Kanskje er det et behov for å ta ansvar for andre og bidra til noe som er større enn en selv. Lar du finanskrise påvirke givergleden din? Bruk kommentarfeltet.

Deisz Ørjan
Deisz Ørjan