Det skriver VG Nett.

De to svarte boksene ble hardt skadd under brannen som oppstod etter at flyet skled av rullebanen på Stord Lufthamn på tirsdag.

Dette førte til at de engelske ekspertene ved Farnborough-laboratoriet i London gav opp å undersøke taleregistratoren.

— Den blir sendt videre til Florida i USA på fredag. Ferdskriveren skal de prøve å gjennomgå i England, forteller fungerende direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon for transport til Haugesunds Avis.

Må vente på svar

De dataene som kan komme ut av disse to boksene blir ekstra viktig for etterforskningen etter ulykkesårsaken, siden flere viktige flydeler brant opp og smeltet i den voldsomme varmen som oppstod etter havariet.

Havarikommisjonen regner med at det nå kan gå minst en uke før informasjonen fra de to boksene er tolket og identifisert.

Mer positivt er funnene Havarikommisjonen har gjort på selve rullebanen.

— Det lå rester av gummi på rullebanen. Vi vet ikke hvilket hjul det stammer fra. Det er en av spørsmålene vi vil finne svar på ved å se på slitasjemønsteret, forteller Grete Myhre til Haugesunds Avis.

Landet i normalt

Det er bragt på det rene at ulykkesflyet landet normalt, inne på rullebanen. Dette er derfor utelukket som ulykkesårsak. Men om flyet hadde for stor fart da det landet, kan flyhavarikommisjonen ikke si noe om så langt.

Kommisjonen begynte i går kveld å lagre deler av flyet som kanskje må granskes nærmere. I dag er det meningen å heve de vrakrestene som lar seg fjerne fra åstedet.

Fire personer omkom da flyet ikke klarte å stoppe på den totalt 1460 meter lange rullebanen Tolv ble utrolig nok reddet etter at flyet kjørte utfor stupet nord for flyplassen.