Regntåken ligger tykk over Bjørnafjorden, idet kaptein Endre Herland på M/F «Raunefjord» griper mikrofonen.

— Dette er en melding til reisende på E39 mot Bergen. Vi har fått telefon fra Os lensmannskontor og vil anmode alle sjåfører av tunge kjøretøy om å legge på kjettinger dersom de skal over Vallaheiane, sier kapteinen.

Holder utkikk For å hindre at trailere blir stående fast og skape kaos på Fanafjellet og Vallaheiane, har politiet nå alliert seg med Fjord1 som trafikkerer fergesambandet Sandvikvåg-Halhjem.

Allerede i billettbuen på Sandvikvåg fergekai ble det i går informert om de vanskelige kjøreforholdene. Og på dekk holdt mannskapet spesielt utkikk etter utenlandske trailersjåfører.

— Det er ofte de som skaper problemer på veiene. Vi prøver å informere på best mulig måte og går gjerne bort til dem og gir beskjed ansikt til ansikt, sier Fjord1-kapteinen.

Ny rutine

  • Vi er litt føre var og ringer til Halhjemsfergen og ber dem informere trailersjåførene om å legge på kjettinger, sier politioverbetjent Harald Lekven ved Bergen Sør politistasjon.

Politiet har gjort dette sporadisk tidligere, men den siste tiden har dette blitt en fast rutine når føret er dårlig.

Politiet bruker spesielt å gi beskjed når det nærmer seg rushtid og de ser at føret på de to «fjellovergangene» er vanskelig.

— Det nytter ikke om trailerne stopper på Fanafjellet eller på Vallaheiane for å legge på kjettinger der. De må gjøre det tidligere, sier Lekven.

Politiet håper sjåførene legger på kjettinger på fergekaien på Halhjem eller ved Storestraumen ved Søfteland. Politiet mener det er flest utenlandske trailere som skaper kaos i trafikken.

— Nå har ikke jeg noe statistikk på dette, men det er åpenbart at utenlandske er overrepresenterte, sier Lekven.

- Har ikke råd til kjettinger

Det er avgang fra Halhjem. På ny har M/F «Raunefjord» fylt buken med trailere. Først i rekken står to uheldige finner.

Kalevi Johan Hautaviita og Antti Mäki-Uuro fra Wasa i Finland er vant til nordiske værforhold, men har hatt litt av en bomtur siste døgn.

Egentlig skulle de kjøre varer til en bedrift i Sagvåg på Stord, men på grunn av feil på fraktseddelen havnet de midt i køkaoset i Bergen.

— I natt sto vi tre timer fast på Haukeli, og i dag ble vi stående to timer på Vallaheiane selv om vi hadde kjettinger på, sier Hautaviita.

Finnen er kritisk til norsk brøyteberedskap, men er heller ikke nådig mot polske og russiske kolleger.

— De har for dårlige dekk. Det virker nesten som om de ikke har råd til å kjøpe dekk og kjettinger, sier den finske sjåføren.

- Ubrukelige biler

Ved nabobordet slutter sjåførene Lars Stokka og Alf Nilsen seg til kritikken.

— Enkelte av dem kjører totalt ubrukelige biler, sier Nilsen.

De synes derfor den nye informasjonsrutinen på fergene er nødvendig og bra.

— Det er veiene det er noe galt med og vedlikeholdet, sier medpassasjer Atle Sangolt som har brukt mer enn to timer fra Sotra til Os denne formiddagen.

— Det er riktig. Veiene er bygd for en annen tid. E39 er så smal at når én stopper opp, stopper alt, sier Nilsen.