— Hvor skal du? Jeg har bil, sier mannen på gebrokkent norsk.

Uendelige køer

Det er sen fredagsnatt i Bergen sentrum. Luften er iskald og sengesugne festfolk klumper seg sammen ved de to taxiholdeplassene rundt Ole Bullsplass. Køene er uendelig lange. Med jevne mellomrom kommer taxiene, men det hjelper lite, for køene vokser raskere enn de klarer å ta unna. Det er da de begynner å dukke opp; bilene som kjører sakte rundt kvartalet og plukker med seg de som ikke orker å vente lenger. Og pirattaxiene får stort sett jobbe i fred.

Man må tilbake til februar i år for å finne den siste pirattaxisaken i Bergen.

- Har ikke kapasitet

En 35-åring snappet opp to venninner ved holdeplassen i Torggaten og ble stoppet av uniformert politi noen få gasspedaltråkk unna i Nordahl Bruns gate.

Venninnene var samarbeidsvillige som vitner for politiet og det var nok grunnlag til å gi piratsjåføren 8000 kroner i bot. Politiet hadde en pirattaxisak måneden før, men den ble lagt bort på grunn av saksbehandlingskapasitet.

Bjørn O Johnsen leder avsnittet som etterforsker pirattaxisaker. Han bare ler når BT spør hvor mange slike saker politiet har for tiden.

  • For å si det rett ut: Politiet har ikke kapasitet til jobbe med piratsaker. Dette er ofte vanskelige saker. Vi er avhengig av velvillige vitner, og det tar tid å komme i en posisjon der vi kan avsløre de som kjører. Dette har ikke politiet tid til.

Johnsen sier det var annerledes før da politiet brukte spanere i sivil som fulgte etter piratsjåfører på endeløse utflukter ut i distriktet.

Må prioritere liv og helse

Statistikken på forseelsesavsnittet viser at det siden 2004 er tatt 35 piratsjåfører i Bergen sentrum. I 2004 og 2005 tok politiet rundt en pirat i måneden, mens politiets vilje til å ta pirater de siste to årene har sunket rett til bunns.

BT har snakket med politifolk som sier at de rett og slett overser det de måtte observere av pirattaxivirksomhet. De må prioritere saker som går på liv og helse.

En politimann BT har snakket med sier at politiet paradoksalt nok ser at piratsjåførene kan være til hjelp fordi de bidrar til at byen blir raskere tømt for folk som vil hjem.

I en rapport fra konsulentfirmaet Headvisor, uttaler Bengt Angeltvedt, leder for politiets patruljeseksjon, at de ikke har ressurser til å ta piratsjåfører. Det eneste politiet kan gjøre er å observere. Og det er ikke så vanskelig for de mange piratdrosjene skaper også trafikkproblemer.

  • Til tider er det så mange piratdrosjer i byen at politiet ikke kommer frem, sier Angeltvedt i rapporten.

Snapper kunder fra køen

Klokken nærmer seg halv tre i Vestre Torggate. Utenfor Hot Wok står en mann i tykk boblejakke. Gjentatte ganger tar han kontakt med hutrende julebordgjester og loser dem bort til ventende biler. Etter en kort ordveksling med sjåføren gjennom vinduet setter de seg inn og forsvinner. Ved en anledning går mannen bort til taxikøen utenfor 7 Eleven og snakker med dem som står bakerst. Også disse blir med opp til bilene som står linet opp i Vaskerelven.

— Vi har klare indikasjoner på at piratvirksomheten er organisert. Observasjoner våre sjåfører har gjort kan tyde på det. Både i sentrum og på Flesland, sier daglig leder Jan Tennfjord i Norges Taxi Bergen AS.

Taxitoppen mener piratvirksomheten aldri har vært verre enn nå. Han sier at den ulovlige persontransporten både er en fare for passasjerene og et stort samfunnsproblem.

  • Dette handler jo om skatteunndragelser fordi det er personer som jobber svart. Noen av dem går gjerne på trygd i tillegg. De er misbrukere av et system sier Tennfjord.

Robert Aasmul i Taxi 1 mener politi, skattemyndigheter og trygdemyndigheter for lengst burde slå seg sammen og aksjonere mot pirattaxiene.

  • Før var det kanskje noen 18-åringer som tjente seg en tusenlapp på å låne mammas bil til å kjøre drosje en kveld. Nå ser vi at det er mer organisert og det er snakk om mye penger. Her må myndighetene gripe inn, sier Aasmul.

Kjører du pirattaxi? Diskuter saken under

FRISTENDE: Når natten er kald og taxikøen lang er det mange som velger en piratsjåfør. Norges Taxi Bergen har klare indikasjoner på at virksomheten er organisert.
Paul S. Amundsen
GIR OPP: Politiet er makteløse i kampen mot pirattaxiene i Bergen sentrum. De siste to årene har tallet på saker stupt.
Paul S. Amundsen