Budskapet blir tatt imot med alt annet enn glede av Paul Håvard Nøttveit.

I går handlet han inn til helgen hos Rema 1000 ved Fanavegen. Her, mellom Nesttun og Lagunen, skal Bybanen etter planen bli bygget i byggetrinn to.

Se video:

**Jubler for ny vei

— Flere vil ta tog** - Den Bybanen, den kommer jeg aldri til å ta. Og bompengesatsene har vel allerede nådd taket av hva de kan være, sier Nøttveit.

- Avsporing

Men byggetrinnet er knapt nevnt i regjeringens transportplan for de neste ti årene, som samferdselsminister Liv Signe Navarsete presenterte i går - bt.no fulgte pressekonferansen direkte.

Les også:

**_Dette får Hordaland

Dette får Sogn og Fjordane_**

Det er heller ikke byggetrinn to av Ringveg vest. Disse to prosjektene utgjør kjernen av Bergensprogrammet.

Dermed ligger det an til at regjeringen vil at bilistene skal finansiere 90 prosent av byggekostnadene gjennom bompenger.

For de første byggetrinnene av Ringveg vest og Bybanen, har staten tidligere forpliktet seg til å betale i underkant av 40 prosent.

— Det er en veldig sterk ansvarsfraskrivelse fra staten for så viktige prosjekter for Bergen. En avsporing, sier byutviklingsbyråd Lisbeth Iversen (KrF).

Hun mener det ikke vil være mulig å utvikle Bergensprogrammet videre med å nesten utelukkende basere seg på bompenger.

Iversen sier hun føler seg forskjellsbehandlet - fordi hovedstaden i går fikk sin Oslopakke 3. — Oslo har fått tilskudd og fått vite sine premisser. For både oss og Trondheim ser det ut til at Navarsete mener at vi skal klare oss på egen hånd, sier Iversen.

  • Les også:

Satsar på E39 i nord | Ringeriksbanen «er inne» | — Altfor lite penger | Stord lufthavn reddet | 400 mill til Sotrasambandet

I stedet må hun og byrådet vente. I midten av mai har regjeringen varslet sin kommuneøkonomiproposisjon - der midler til fylkesprosjekter blir tildelt.

Sotraparadoks

  • Nå vet vi ikke hvilke rammer vi får fra staten. Det de skriver, er at vi vær så god får søke om utvidet bominnkreving, sier Iversen.

Byråden sier hun samtidig er glad for pengene som har kommet til både Sotrasambandet, utbedring av E39 fra Bergen til Os og Norhordlandspakken.

(Saken fortsetter under videoen)

— I et regionalt perspektiv er det mye positivt for bergensregionen, sier Iversen.

Les BTs leder: Pinlig jubileum for Bergensbanen

Samtidig, mener hun, er det et paradoks at Sotrasambandet får 400 millioner kroner - selv om det fremdeles er langt igjen til en byggestart.

For eksempel må kommunene og staten bli enige om de vil ha bro eller tunnel.

— Da blir det veldig spesielt at de kan gi penger dit, men ikke klarer å skrive en linje om de ønsker å videreføre Bybanen, sier Iversen. Nå håper hun på hjelp fra regjeringspartienes menn og kvinner i Bergen for å presse regjeringen.

- Lett å bygge motorvei

Også i naturvernleiren tror de dette betyr at en Bybane mellom Nesttun og Lagunen blir utsatt.

— Det blir nok noe av den til slutt, men Bybanen vil bli forsinket på grunn av at regjeringen ikke klarer å være tydelige på hva den vil, sier Erik Natvig, leder i Naturvernforbundet i Bergen.

Det gjør det vanskelig å jobbe med banen, mener han.

(Saken fortsetter under videoen)

— Det er ikke noe å forholde seg til. Det blir utsatt og utsatt, uten at noen vet hvor mye penger fylket vil få til samferdsel. Til sammenligning er det kjempelett å få motorveier bygget over regjeringens transportplan, sier Natvig.

Om det planlagte bybanestoppet ved Fanavegen kommer i 2012, er et annet spørsmål. Fanastril Paul Håvard Nøttveit kan ennå en stund handle uten å se snurten av Bybanen.

— Det typiske med slike prosjekter er at de blir overskredet, forsinket og veldig dyre. Nå får vi ser hva som skjer, sier Nøttveit.

Bør bilistene betale mer bompenger for å finansiere Bybanen? Si din mening i feltet under!

Ørjan Deisz