Bergensere er kanskje ikke så veldig kjent for å sko seg etter forholdene.

Også i år ble det kaos da snøen kom.

Men nå ber snøvante østlendinger om eksperthjelp fra Bergen.

Ambulansesjefen i Oslo og Akershus vil ha råd fra bergensere om hvordan ambulansene bør være skodd på vanskelig vinterføre.

— Bergenserne kan mye om det å takle skiftende vær og føreforhold. Vi har sikkert noe å lære av dem, sier ambulansesjef Bjørn Carr i Oslo og Akershus.

I fjor ble det bestemt at Helse Bergen skulle gå fra piggdekk til piggfrie på sine ambulanser.

— Vi mener at det er bedre å kjøre med gode piggfrie dekk enn piggdekk der piggene fort slites ned når vi kjører på asfalt, sier ambulansesjef Guttorm Brattebø i Helse Bergen.

Men uten firehjulstrekk og piggdekk måtte en ambulanse gi opp å komme opp Skulstadvegen på Trengereid tredje januar i år.

Pigget av

Nå kjører alle ambulansene til Helse Bergen piggfritt, med et par unntak.

— Vi har ikke hatt noen flere skader denne sesongen. Jeg tror sjåførene kjører mer defensivt når vi har piggfritt, sier bilansvarlig Knut Kongsvik ved Akuttmedisinsk seksjon ved Haukeland Universitetssykehus.

Det er overgangen fra piggdekk til piggfritt østlendingene ønsker å høre og lære mer om.

— Vi trenger mer kunnskap for å gjøre gode valg. Vi forsøker å finne frem til den kunnskapen gjennom de kanalene som er tilgjengelige, sier Karr.

I dag kjører de 45 ambulansene i Oslo og Akershus både med og uten pigger.

— Hos oss er det hver enkelt stasjon som har det siste ordet angående valg av dekktype. Med forskjellig geografisk plassering og differensiert bilpark, vil det variere hva som gir best sikkerhet. Vi følger med på produsentenes utvikling av nye dekktyper og ønsker å kunne ha tilgang på det beste markedet har å tilby, sier Carr.

Ambulansene i Helse Bergen kjører 1,7 millioner kilometer i året. I Oslo og Akershus kjører ambulansene 3,2 millioner kilometer årlig.

Ambulansesjåførene i Helse Bergen synes det stort sett går bra med piggfrie dekk.

- Kommer ikke opp bratte bakker

  • På hovedveiene fungerer det bra, men sideveier er ofte dårlig brøytet og saltet. Opp bratte bakker får vi ikke tak med bilene. Om det er dekkene eller mangel på firehjulstrekk som er årsaken, vet jeg ikke, sier Eirik Halsør, verneombud og ambulansesjåfør ved Akuttmedisinsk seksjon ved Haukeland Universitetssykehus.

Halvparten av ambulansene har firehjulstrekk. Halsør skulle sett at alle ambulanser hadde firehjulstrekk. Brattebø sier det ikke er aktuelt.

— Det er dyrt og vil ikke bli prioritert, sier Brattebø.

Halsør har erfart at sjåfører tar det mer rolig når de kjører med piggfritt.

— Det er ikke vits å kjøre i full fart. Om man krasjer får man i hvert fall ikke hjulpet pasienten, sier han.

- Vestlendinger er best

Han liker at østlendingene spør om råd -og er ikke i tvil om hvem som er flinkest til å kjøre.

— Vi må jo si at vestlendinger er best. Vi har ikke så fine veier som de har på Østlandet. Både dårligere veier og mer væromslag gjør at man er flinkere til å ta hensyn, sier Halsør.

Men kanskje har vestlendingene noe å lære også.

— Vi har nettopp begynt med automatkjettinger. Det går ut på at man trykker på en knapp og en kjettingbit blir hele tiden liggende under de to bakhjulene. Det fører til at biler med tohjulstrekk fungerer like bra som biler med firehjulstrekk, sier Anders Halden, assisterende avdelingssjef for ambulansene i Oslo og Akerhus.

— Er det noe som dere vil prøve også i Helse Bergen?

— Det høres spennende ut. Og enklere enn firehjulstrekk, sier Brattebø.

Har du noen gode tips til østlendinger på glatten?