Den aller første undersøkelsen av dagligvarebutikkenes— og kjedenes tilbud av økologiske og såkalte rettferdige produkter, avdekker at Rema 1000-kjeden kommer svært dårlig ut. Sammen med Rimi (Norgesgruppen) og Fokus (Hakon), er butikkene til Rema-Reitan desidert på bånn i rangeringen. Av de store kjedene er Coop den ubestridte vinneren, mens Safari-butikken på Midtun er kåret til den beste enkeltbutikken.

Undersøkelsen omfatter 73 dagligvarebutikker i Bergen og omegn, og er utført av Bjørgvin Bispedømme. Samtlige forretninger ble sjekket for hvor «flinke» de er til å selge og markedsføre produkter med Debios Ø-merke og elefantmerket Max Havelaar. Sistnevnte merke gir kunden garanti for at småprodusenter og plantasjearbeidere i utviklingsland får gode handelsbetingelser og tryggere sosiale vilkår.

Utfordrer Reitan

Sist helg uttalte Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan at han ville kalle Herman Friele jr. inn på teppet etter avsløringene av de uverdige arbeidsforholdene for kaffeplukkerne i Kenya. - Jeg følte ubehag da jeg leste om kaffeplukkerne, sa Reitan blant annet.

Nå bør Reitan også føle ubehag over sin egen kjedes innsats for rettferdig og etisk handel, mener Lars Ove Kvalbein, prosjektleder i grønne menigheter i Bjørgvin Bispedømme.

— Våre klare utfordring til Reitan er at han må ta inn og tilby langt flere Max Havelaar-produkter og økologiske varer i sine butikker. Rema 1000 har kjempestort forbedringspotensiale, sier Kvalbein.

«Må kaste mesteparten»

Rema 1000 Norge har foreløpig ingen planer om å endre profilen i den retning.

— Vår forretningsfilosofi er å selge billig merkevaremat i store volumer til kundene. Vi frembyr nesten ingen Max Havelaar-produkter eller økologiske matvarer. Årsaken er at kundene våre ikke etterspør disse varene. De er ikke villige til å betale prisen, sier administrerende direktør Geir Solstad i Rema 1000 Norge.

— Men har dere gitt slike produkter noen reell sjanse til å konkurrere med vanlige matvarer i butikkhyllene?

— Vi har testet ut en del økologiske meieriprodukter, men vi må stort kaste mesteparten av det vi tar inn. Vi har rett og slett ikke råd til å være prøvekanin for slik utprøving. De som ønsker et bredere varesortiment, får gå til andre kjeder som tilbyr et bredere utvalg. Det er det som er så fint; kunden er sjefen, sier Rema 1000-direktøren.

Solstad er ikke overrasket over at Rema 1000 scorer så lavt på undersøkelsen i Bergens-området. - Når man sammenlikner Rema 1000-butikker som har et produktspekter på 2000 varer med andre kjeder som har over 10.000 produkter i hyllene, er det klart vi kommer dårlig ut i en slik rangering. Men dette er også årsaken til at noen av disse kjedene er 15-20 prosent dyrere enn oss, sier han.

- Tar etiske hensyn

— Bør ikke Rema 1000 feie for egen dør før dere kritiserer Friele?

— Dette gjorde vi for å trekke Friele med i Initiativ for etisk handel, der hele dagligvarebransjen allerede deltar for å fremme en produksjon som nettopp tar hensyn til arbeidsforhold og miljø. Gjennom dette initiativet legger bransjen press på importørene for å sikre at produktene vi selger for eksempel ikke er laget av barnearbeidere i utviklingsland, sier Solstad.

Administrerende direktør Geir Solstad i Rema 1000 Norge.

STRYK-KARAKTER: - Rema 1000-kjeden bør skjerpe seg og tilby flere økologiske og rettferdige produkter i butikkhyllene, mener prosjektleder Lars Ove Kvalbein i Bjørgvin Bispedømme. (foto: Tor Høvik)