KNUT EGIL WANG (foto)

— Dette er utrolig gøy. Det viser bare at fergen engasjerer langt flere enn bare oss som bor rundt fergeleiet, sier en overlykkelig leder i grendarådet, Ivar Sandgren, til BT etter møtet.

Møtet i ungdomshuset skulle starte klokken 19, men måtte utsettes i ti minutter på grunn av enorm pågang. Da møteleder omsider kunne gå i gang, var det lille ungdomshuset fylt til randen av over 300 ostringer.

HSD legger ned i mai

— Vi hadde aldri drømt om en slik oppslutning og engasjement, sier Sandgren, som også er leder i Valestrand Grendaråd.

Bakgrunnen for folkemøtet er at HSD Sjø har besluttet å innstille driften av fergestrekningen Breistein - Valestrand fra og med 1. mai neste år. Årsaken er nedgang i trafikken etter at Kvisti bru åpnet.

Men befolkningen nord på Osterøy mener det fortsatt er grunnlag for fergedrift. Prognosen for 2003 tilsier et passasjertall på 475.000 reisende og 285.000 biler på strekningen, som ifølge grendarådet er HSDs femte mest trafikkerte fergesamband.

Grendarådet vil nå drive fergen selv, og ønsker allerede neste uke å registrere Osterøy Ferjeselskap. Målet er en umiddelbar emisjon, hvor man håper å få inn nok kapital til å kjøpe en bilferge, som skal kunne trafikkere minst frem til det blir gratis på Kvisti bru.

- Alle må engasjere seg

Alvoret ble understreket allerede i døren. Alle som kom, fikk stukket en lapp i hånden hvor man kunne tegne seg for X antall aksjer, til tusen kroner per stykk.

— Skal vi få dette til, er det grådig viktig at den enkelte engasjerer seg og blir medeier i fergeselskapet, poengterte Sandgren overfor de fremmøtte.

Grendarådets plan er å kjøpe en ferge til 10-12 millioner kroner, som har større kapasitet enn dagens HSD-ferge. Den daglige driften skal settes bort til et annet selskap.

— Vi er avhengige av å få inn 20 prosent av kjøpesummen, altså to millioner kroner, av aksjonærene. Selvfølgelig kunne vi kjøpt en mindre billigere ferge, men da blir alle sure når de ikke kommer med, forklarte Oddvin Håland fra interimstyret, og høstet lett humring fra alle de fremmøtte.

Lojalitet mot fergen

Men ikke alle ble helt overbevist av grendarådets orientering.

— Hvordan skal vi klare å drive lønnsomt, når HSD ikke klarer det? undret en tilhører.

— Vi har tenkt å redusere bemanningen på fergen fra fem til fire. Dessuten unngår vi fellesutgifter som HSD har. I tillegg tror jeg folk her vil være langt mer trofaste mot fergen, dersom den er eid av et folkeaksjeselskap, doserte Sture Rundhovde i interimstyret.

— Hva skjer dersom det blir noen problemer med fergen? lurte en annen.

— Vi har ikke anledning å sitte med en reserveferge. Da får vi eventuelt leie inn av HSD eller noen andre, lød svaret fra Rundhovde.

Stor interesse

Om det var interimstyrets svar som gjorde utslaget, skal være usagt. Men da møtet var over, hadde 217 forskjellige personer sin interesse for å kjøpe aksjer i fergeselskapet. Foruten de 53 som slo til på flekken, var ytterligere 164 interessert i spytte penger inn i aksjeselskapet.

— Så da er det vel bare å sette i gang?

— Ja, nå blir det stiftelsesmøte i selskapet på mandag, lover en jublende Ivar Sandgren.

53 personer tegnet seg umiddelbart for aksjer for 472.000 kroner da grendarådet holdt informasjonsmøte i går.

SMEKKFULLT: Hver eneste kvadratmeter var fylt til randen på gårdsagens folkemøte på Valestrand. Hele 217 av de over 300 fremmøtte meldte sin interesse for å kjøpe aksjer i det nye fergeselskapet.<p/>FOTO: KNUT EGIL WANG