— Vi holder på å lense båten og sjekke stabiliteten. I løpet av dagen er vi nok ferdige, sier administrerende direktør Georg Eide i Eide Marine Services AS til bt.no.

Svært tungt

Skipet sank ved kai på verftet til Mjellem & Karlsen på Laksevåg mandag 15. oktober. Tirsdag i forrige uke startet det møysommelige arbeidet med å heve havaristen.

Først ble løftebelter tredd under seismikkskipet. Deretter posisjonerte fire kranskip, en lekter og slepebåter seg rundt det havarerte fartøyet.

Hevingsarbeidet ble betegnet som vanskelig av bergingsselskapet. Skipet er svært tungt i forhold til lengden, 4600 tonn fordelt på 75 meter.

35-40 mann

— Mellom 35-40 mann har vært involvert i arbeidet, og bemanningen økte mot slutten. Men alt har gått etter planen.

Ved 10.30-tiden onsdag ble seismikkskipet fortsatt holdt oppe av kranen.

— Vi håper å slippe taket i løpet av dagen, sier Eide, og understreker at det ikke er tvil om båtens flyteevne.

TØMMES: Seismikkskipet henger fortsatt i kranen Men så snart det er tømt for vann, skal det flyte for egen maskin. Det vil trolig skje i løpet av onsdag.
Foto: ROAR CHRISTIANSEN