Bergingsjobben ble halt i land av Eide Marine Services AS i Høylandsbygd på Halsnøy i tøff konkurranse med både utenlandske og norske bergingsaktører.

— Vi fikk oppdraget 31. oktober og er nå i full gang med å mobilisere utstyr og fartøyer, sier administrerende direktør Georg Eide i Eide Marine Services AS til Bergens Tidende.

Han vil ikke si noe om prisen for å heve det 3644 bruttotonn store skipet.

— Anbudet er avtalt på privat basis. Alt jeg kan si er at oppdragsgiveren er selskapet WesternGeco, sier Georg Eide.

Etter hva Bergens Tidende har grunn til å tro, er verdien av oppdraget et sted mellom 15 og 20 millioner kroner. Til sammenlikning var jobben med å heve restene av MS «Sleipner» verdt 4,5 millioner kroner. Eide Marine Service AS sto bak både «Sleipner»-hevingen etter at andre selskaper måtte gi opp, og bergingen av vraket av bergensskipet MS «Green Ålesund», samt lossingen av den ødelagte frossenfisklasten.

Til hevingen av MS «Geco Sapphire» skal Eide Marine Services AS benytte fire kranskip som samlet kan løfte 3600 tonn. To av dem er innleid. I tillegg skal det benyttes en spesiallekter og en slepebåt.

Går hevingen knirkefritt vil jobben ta to-tre døgn, forteller Georg Eide.

— Jeg er glad dette snart er over. Det halvt nedsunkne skipet har vært til hinder for oss fordi vi ikke har kunnet benytte kaien til skipsanløp, sier administrerende direktør Paal Martens i Mjellem & Karlsen Verft AS til Bergens Tidende.

NESTE UKE: «Geco Sapphire» skal etter planen heves neste uke.
FOTO: EIRIK BREKKE