De 1,6 millioner passasjerene som tilbakelegger denne strekningen hvert år, vil til sammen spare 480.000 timer når farten settes opp. Det tilsvarer rundt 320 årsverk. Fergestrekningen er Norges tredje mest trafikkerte.

Farten mellom Halhjem og Sandvikvåg blir på 21 knop. Det fører til en reduksjon i overfartstiden fra 55 til 37 minutter.

Fergen er ikke bare rask, den er også svært stillegående, lover viseadministrerende direktør Svein Solheim i Fjord1.

– Lydnivået er det samme om fergen ligger ved kai eller den er i drift. Det er slutt på den tid da kaffekoppen dirret og du måtte holde på den i dårlig vær, sier han.

Verdensrekord

Den nye gassfergen M/F «Bergensfjord» satte i går verdensrekord i sin klasse på Byfjorden i Bergen. Rekordfarten ble notert til 23,5 knop.

Verdensrekorden ble notert i klassen for enkeltskogs ferger som går i fart i begge retninger. M/F «Bergensfjord» er den første av fem ferger som driftsselskapet Fjord1 Fylkesbaatane fra 1. januar 2007 skal sette inn på fergestrekningene Halhjem-Sandvikvåg og Arsvågen-Mortavika på E39 mellom Bergen og Stavanger.

Superfergen ble levert av Aker Yards i Brattvåg på Sunnmøre tirsdag. Lørdag blir den døpt av samferdselsminister Liv Signe Navarsete i Florø. Skipet blir åpent for publikum i Florø fra klokken 16 lørdag. I neste uke skal mannskapet trenes og fergen testes utenfor Bergen og da blir det åpent skip i Bergen kommende søndag fra klokken 14.

Mindre utslipp

Sammenliknet med tradisjonelle dieseldrevne ferger, får gassfergene er reduksjon i utslippet av CO2 på 25-30 prosent, på NOx på nær 90 prosent og av svovel og partikler på 100 prosent, ifølge driftsselskapet.

Den nye superfergen er stor. Lengden er 129 meter og bredden 19 meter. Det innebærer at den er større enn enkelte av hurtigruteskipene. Den kan ta 212 personbiler og 587 passasjerer. Bedrifter i Bergensområder har vært viktige leverandører til fergeprosjektet. Rolls-Royce har levert motorene, LMG Marin har stått for design, mens Gasnors anlegg på Kollsnes i Øygarden har kunnet øke sin produksjon av naturgass med 200 prosent som følge av gassfergene på Bjørnafjorden.

Kapteinen gleder seg

De fem fergene har en samlet pris på 1,25 milliarder og selskapet regner med at dette skal bli god butikk.

Kaptein Ragnar Remme om bord på M/F «Bergensfjord» er veldig godt fornøyd med sitt nye skip.

– Jeg har vært med på prosjektet helt fra starten. Derfor kjenner jeg skipet og har hatt store forventninger. På flere områder er fergen bedre enn det jeg hadde forventet. Det gjelder blant annet retningsstabiliteten, sier Remme.

I dag er det fire ferger som går i sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Fjord1 Fylkesbaatane skal drive sambandet med tre ferger. På grunn av ekstreme værforhold under skrogbyggingen i Romania i vinter, blir bare to av disse fergene klare for drift ved årsskiftet. Den tredje fergen vil være operativ i midten av februar.

De fire andre fergene på E39-sambandet mellom Bergen og Stavanger får navnene «Fanafjord», «Raunefjord», «Mastrafjord» og «Stavangerfjord».

RUNE NIELSEN
RUNE NIELSEN
RUNE NIELSEN