Fra slutten av juni i fjor har bilister gjennom Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel, fått målt gjennomsnittsfarten mellom to fotobokser i hver sin ende av tunnelen — såkalt streknings-ATK (automatisk trafikkontroll).

Avstanden mellom boksene er hele 19,5 kilometer, noe som gjør dette til verdens lengste strekning med måling av gjennomsnittsfart.

Et svakt, rødt blink fra det første kameraet viser at målingen har startet. Hvis du har kjørt over fartsgrensen, blir blinket fra den andre boksen en god del kraftigere.

Over 200 forelegg

Det har mange bilister fått merke.

Ferske tall fra Sogn og Fjordane politidistrikt viser at mange utålmodige bilister har gått i snittfartfellen. Etter et halvt års drift, er det gitt over 200 fartsbøter - og det samlede bøtebeløpet nærmer seg 400.000 kroner.

Også åtte førerkort har røket til i snittmålingene, seks av dem i retning Lærdal.

Totalt er 32 bilførere, inkludert dem som har fått førerkortet beslaglagt, blitt politianmeldt for råkjøring forbi de nye fotoboksene.

Skal evalueres

I Norge var det i fjor 14 strekninger, i like mange politidistrikt, med snittmåling lik den i Lærdal. Totalt sørget de for 22,5 millioner kroner til statskassen i fjor.

Ifølge Jan M. Guttormsen, trafikkansvarlig i Politidirektoratet (POD), har både den nye regjeringen og Samferdselsdepartementet signalisert at det ikke skal satses mer på streknings-ATK før ordningen er evaluert.

— Det har jeg ingen problemer med å forholde meg til. Vi kan drive kontroller på andre måter, vi, sier Guttormsen, og henviser blant annet til politiets lasermålere.

— Dessuten er vi sterkt opptatt også av annet enn fart. For eksempel har vi stort fokus på stygg og farlig trafikkatferd.

Laveste noensinne

De tradisjonelle fotoboksene, såkalt punkt-ATK, dro til sammenligning inn over 190 millioner kroner i 2013.

Totalt fikk altså staten inn 213 millioner kroner gjennom automatisk trafikkontroll i året som gikk.

Mye penger, men likevel det laveste beløpet så lenge det har vært fotobokser i Norge.

SKILTET: Et slikt skilt har siden i sommer møtt bilister på vei inn i Lærdalstunnelen. Snittfarten blir målt nesten i hele tunnelens lengde - over 19,5 kilometer. Ferske tall viser at mange har gått i fellen.
Statens Vegvesen/Jon A. Lien