Den seks kilometer lange Løvstien skal slynge seg rundt foten av Løvstakken. Helt fra Langegården i sør til Melkeplassen i nord. I sommer buldrer anleggsmaskinene inn for å bygge trinn tre av den flotte vandreveien.

Første del av Løvstien sto ferdig høsten 2009. Veien stopper rett i en myr. I stedet for å fortsette å bygge videre på denne veien, startes nå arbeidet i den andre enden av Løvstien.

Årsaken er at det fortsatt mangler en del før Grønn Etat kan begynne å bygge på den midtre delen.

Fjellvei på løvstakken: Turveien Løvstien slynger seg rundt fjellet.
MULTICONSULT AS

— Det er den delen som er vanskeligst å bygge, og det er også der vi har kommet kortest med avtalene med grunneierne. For at arbeidet ikke skulle stoppe helt opp, har vi valgt å gjøre ferdig den nordligste delen nå, sier Sissel Lerum, som er leder for Grønn Etat.

Hun sier at på den midterste delen er terrenget til dels svært bratt, og verst er det mellom Kristian Bings vei og Fredlundsveien. Der passerer stien en ur og bratte fjellpartier, og veien må delvis bygges på utsiden av fjellveggen.

Lettere terreng

Terrengmessig er den biten de nå har startet på lettest å bygge, og eierforholdene her har ifølge Lerum vært «greie».

Over Solheimslien vil veien gå ganske plant i terrenget. Der­etter stiger stien kraftig, fra 114 meter over havet ved Utsikten til 173 meter over havet ved Øvre Riplegården.

— Det er hogget en 20 meter bred trasé i skogen fra Øvre Riplegården til Skillingsbollen. Etter fellesferien er maskinene på plass for å starte byggingen av veien. Vi starter ved Skillingsbollen, og arbeider oss i retning mot Riplegården, sier prosjektleder Kjetil Møklebust i Grønn Etat.

Møklebust regner med at denne veien, som blir om lag 2,6 kilometer lang, skal stå ferdig høsten 2014.

— Dette blir en veldig flott turvei. Den får grusdekke og bredden blir jevnt over tre meter bred. Her er det plass til både barnevogner og rullestoler, sier prosjektlederen.

Steinmassene som blir sprengt ut skal brukes som fundament for veien.

GRAFIKK: BT

Flere år igjen

Allerede i desember 2004 ga bystyret grønt lys for den over seks kilometer lange turveien. Hvis alt går som smurt, kan turveien fra Melkeplassen til Holen stå klar sommeren 2010, sa byrådet i 2008. Etter planen skulle hele Løvstien stått ferdig i 2012. Nå blir hele veien tidligst blir ferdig i 2017.

— Hvorfor er tidsplanen blitt forskjøvet slik?

— Først skulle reguleringsplan for turveistrekket utarbeides. Det var flere protester mot planforslaget, derfor tok dette flere år. Deretter måtte kommunen foreta erverv av arealer, eventuelt sikre seg varig bruksrett, sier Sissel Lerum.

Balløkke og eventyrbro

Langs Løvstien er det planlagt flere stoppunkter for barn, Barnas naturrom. Hele ni ulike steder vil det bli slike opplevelsespunkter. Det skal bygges både eventyrbro, amfi, natursti og klatreplattform i trærne.

— Vi vil skape varierte opplevelser for barn langs stien, slik at de kan dra med seg foreldre og besteforeldre på tur, sier seksjonsleder Rune Hesjedal i Grønn etat.

Ved Riplegården blir det etablert en riggplass. Når den blir tatt ned, skal det bygges en balløkke som også kan brukes som arrangementsplass for nærmiljøet.

Det skal etter planen bygges en «Bukkene Bruse-bro» på veien ned mot Utsikten. Det mest spektakulære innslaget blir trolig en plattform der man kan gå ut fra stien og vandre mellom tre­toppene.

Første etappe av Løvstien kostet rundt 3,5 millioner kroner. Andre etappe er beregnet til å koste rundt 30 millioner kroner.

Den midtre og siste delen av Løvstien blir på rundt to kilometer. Denne delen er det ikke bevilget midler til, men Sissel Lerum regner med at dette vil bli gjort.

— Dersom det går i orden regner vi med å kunne starte maskinene der i 2016, og at hele den flotte Løvstien vil står ferdig i 2017, sier hun.

Her kan du lese mer om arbeidet med Løvstien og se animasjon om hvordan den vil bli.

Gleder du deg til Løvstien blir ferdig?

TRETOPPEN: En av de mange opplevelsene langs stien blir en plattform der en kan gå ut og vandre mellom tretoppene
TEGNING: MULTICONSULT AS.