• Jaggusanten e de flinke der nede i Austevoll. Og han derre Oddvar Stangeland e ikkje nokken domming. Han får det te. Nei, han e virkelig flink, den fyren, som har bygd opp DOF, landets tredje største forsyningsskipsrederi til en skikkelig gullgruve.

JAN I. ELIASSEN

jan.eliassen@bt.no

Dette sa en bergensk shippingmann forleden, da vi kom inn på suksessrederier i Bergen. Nå er ikke DOF i Bergen, men i Austevoll. Bergen har intet forsyningsskipsrederi, og bergenske shippingfolk regner derfor strilerederiet fra øyene sørvest for byen som sitt.

Ved vaktskiftet er det cirka 700 sjøfolk, 28 skip og totale verdier for over fem milliarder kroner i selskapet. Toppsjefen, Oddvar Stangeland, slipper rattet helt frivillig og glad til sinns i visshet om at det er dyktige folk som overtar.

Søndag fyller han 60 år, og det var bestemt lenge på forhånd at han kunne slutte når han fylte 60. Han starter den nye tilværelsen ved nyttår. Men han forlater ikke skuten. Han er blitt styremedlem og skal jobbe med en del DOF-prosjekter i tiden fremover.

Nye skip for 350 millioner

Siste store kupp gjorde Oddvar Stangeland i sommer da rederiet bestilte to forsyningsskip ved Aker Brattvaag, en investering på 350 millioner kroner. Men først skaffet han langsiktige kontrakter til skipene, så ble de bestilt, en 4000 og en 3000 tonner.

Han begynte som teknisk sjef i daværende District Offshore AS i 1982, under ledelse av broren, Magnus Stangeland. I 1985 ble han administrerende direktør da Magnus sluttet for å bli heldagspolitiker.

Han vet ikke helt hva han skal bruke sin nye fritid til, i alle fall har han ikke planlagt det i detalj. Ingen spesielle hobbyer, men interessert i mangt og mye.

Han er en hund etter lokalhistorie og har skrevet bok om Stangeland-slekten. Det kan godt være at han vil bruke litt tid på lokalhistorie, spesielt rettet mot gamle dagers hverdagsliv på Stolmen, der Stangeland-slekten kommer fra.

Hverdagsheltene

— Få har skrevet om de mange hverdagsheltene langs kysten. Det er folk vi bare har hørt snakk om, kanskje jeg finner på å gjøre noe med det, ler Oddvar Stangeland.

Det er i alle fall et emne han er svært opptatt av, og det mangler en god del for å få historiene frem i lyset.

— Ja, så er jeg interessert i det som skjedde rundt om i distriktet under siste verdenskrig. Tyskerne bygde mange installasjoner, også i Austevoll. Mange av dem ble bygd for å sikre den viktige ubåtbunkeren i Bergen. Her ligger mye interessant, sier Oddvar Stangeland til Bergens Tidende.

Han er utdannet sivilingeniør fra skipslinjen ved NTH i Trondheim, og jobbet mye med oljeinstallasjoner og liknende, blant annet ved Aker Stord. Bak seg har han også tre år ved et fransk verft.

— Det var mye en tilfeldighet at jeg havnet i Austevoll. Det ble for dyrt å skaffe bolig i Frankrike, og derfor reiste jeg hjem. I Austevoll hadde jeg fra før en hytte, og da jeg kom i kontakt med DOF var saken avgjort. Jeg satte i gang med å bygge hus, og siden har jeg bodd her, smiler Oddvar Stangeland.

Elsker sjølivet

Han er spesielt glad i småfiske og seiling, men seilbåten solgte han etter å ha deltatt i seilasen Bergen-Shetland. Nå innskrenker sjølivet seg til en liten lystbåt som brukes til hobbyfiske. Rekorden er en lange på over 20 kilo, tatt med garn.

Stolmen står fremdeles sentralt i Oddvar Stangelands liv. Sammen med sine to brødre, Magnus og Kjell, og søsteren Sidsel, har han et stort naust på Stolmen. Det gir plass til alle familiene og båtene deres.

Selv er Oddvar samboer og har to barn.

En av tingene han er mest opptatt av som leder av DOF, og hans store lidenskap, er skip med dieselelektrisk fremdriftsmaskineri.

— Vi sparer miljøet for store utslipp og selv kutter vi 30 prosent på drivstoffkostnadene. Faktisk sparer vi som reder like mye som husstandene i en middel stor norsk by bruker på oppvarming og matlaging i ett år. DOF har for øvrig verdens største flåte av skip med dieselelektrisk fremdrift. Det er jeg faktisk ganske stolt av, sier Stangeland.

Han sier at skulle han levd livet på nytt, ville han gjort det samme som nå i det neste livet.