Nå skal brødrene Åge og Harry Bjørkhaug og Svein Hordnes sette bussen i opprinnelig stand. Trioen, som driver BTS Turbiler håper å få veteranen på veien til sommeren, og bruke den til turistkjøring.

Sjelden buss

Det var ikke så veldig mange av denne busstypen på veiene på Vestlandet, det var mest Scania og Volvo som ble brukt.

R-27958 ble levert til Bjølvefossen fra Arna Bruk 13. april 1966, som byggenummer 500. I Ålvik ble den brukt som arbeidsbuss, hentet og brakte folk til og fra verket. Like til januar 1984, da ble den tatt ut av tjeneste og sannsynligvis plassert i en garasje. Der sto den til 1998, da den ble solgt til Lindås.

Armsterke sjåfører

Bussen bærer preg av at den lenge ble tatt godt vare på. Veteranen har bare gått 211.000 km, og det er jo ingenting. Det er lite rust, det mekaniske virker. Riktignok har den ikke vært i gang de tre siste årene, noe med dieselpumpen var gale. Men det fikset de tre entusiastene allerede onsdag i forrige uke.

Lørdag kjørte veteranen for egen maskin fra Lindås til et verksted i Arna. Den var riktignok fryktelig tung på rattet, for servostyring var visstnok ikke vanlig da. Det er kanskje en av grunnene til at det var sjelden med kvinnelige bussjåfører tidligere?

Den siste eieren ville innrede R-27958 til campingbuss, og fjernet setene og begynte på innredningen. Det ble visstnok aldri ferdig.

— Vi skal prøve å finne riktige seter. Vi har noen, men mangler 17, forteller bussentusiastene.

Mye å gjøre

— Selv om den er i bra stand, blir det likevel nok å ta i, sier Åge Bjørkhaug.

Det var han som fant bussen i fjor sommer da han var på fisketur.

— Vi har lenge vært på utkikk etter en veteranbuss, sier de tre. Fra før har de tre moderne busser og to minibusser, men ingen veteraner.

Nå arbeider de parallelt med å få historien på plass, og vil ta kontakt med veteraner ved Bjølvefossen og kulturkontoret i Kvam. Kanskje har de gamle bilder og andre opplysninger slik at historien blir komplett.