Mia Gill

— Hvis du ikke benytter deg av utreisen, mister du hele turen, sa konsulenten i Bergen, forteller Alf Sørnes som bestilte turen for sin datter.

Konsulenten refererte til Star Tours regler på dette området.

— Men jeg har i ettertid ikke funnet opplysninger om slike regler på nettet hvor jeg kjøpte turen. I stedet kunne vi gjøre lite annet enn å betale avbestillingsgebyret på 1800 kroner, sier Sørnes som bor i Hardanger.

For paret var det aldri aktuelt å bruke utreisen. De skulle til Portugal uken før, og hadde bestilt billetter med et ordinært rutefly til Portugal. Der skulle de bo i leiligheten til Sørnes og hans kone i en uke. Så ville paret «hoppe inn» i charterpakken fra Star Tour og benytte seg av hotelloppholdet og hjemreisen.

Endret med en gang

— Jeg trodde at jeg kunne gjøre hva jeg ville med en vare hvis jeg først hadde kjøpt den. I hvert fall burde Star Tour opplyst bedre om regelen på forhånd, fortsetter Sørnes.

Da Bergens Tidende la frem saken for daglig leder ved Star Tour i Norge, Jørn Christiansen, ble reglementet endret med øyeblikkelig virkning. Familien har også fått igjen avbestillingsgebyret. Christiansen innrømmer at Star Tour vært for dårlig til å informere om den nå foreldede regelen.

Det var Katarina Hedén, leder ved Star Tour i Bergen, som oppfordret Sørnes til å ta kontakt. Hedén sørget også for at de nye reglene skulle gjelde ham og familien.

— Nå skal vi være nøye med å opplyse om det nye reglementet til alle våre ansatte. Og selvfølgelig skal det legges ut for nettkunder, sier Hedén.

- Få tilfeller

Noe eventuelt tilbud om å få turen tilbake, vil familien ikke benytte seg av. Kjæresteparet har nå ordnet med hjemreise og hotellopphold på egen hånd.

— At det er ulovlig å ikke benytte utreisen, er en gammel regel som dessverre har levd videre. Vi opplever få tilfeller som dette. Men nå når markedet er blitt betydelig friere, bør vi tilpasse oss og ha mer fleksible ordninger, forteller Jørn Christiansen.

Reiser man til land utenfor EU, som Tyrkia, Bulgaria og Romania, kan man ifølge Christiansen oppleve det samme som Hardangerfamilien.

- Konsulent handlet riktig

Katarina Hedén mener at konsulenten som kansellerte reisen bare gjorde jobben sin.

— Konsulenten har handlet helt riktig ut ifra regelen som gjaldt frem til nå. Men selvfølgelig skulle Star Tour ha opplyst om regelen på nettet, det var her feilen ble begått, påpeker Hedén.

Fremdeles gjelder regelen kunder som ikke rekker flyet sitt.

<b>REGELENDRING: </b>– Det er ikke så lenge siden alle reiseselskaper fulgte regelen om at kunder som ikke benytter utreise mister hele turen, sier leder for Star Tour i Bergen, Katarina Hedén.<br/>FOTO: BJØRN ERIK LARSEN