I dag trives de med eget firma, nye arbeidsplasser og godt arbeidsmiljø på Flesland. Bedriften deres — Norport Handling - er blitt et lite stykke eventyr i norsk luftfart, i knallhard konkurranse med storebror SAS. Allerede etter fire måneder kunne de legge frem sitt første regnskap med over en million kroner i overskudd før skatt. Og fortsatt tjener firmaet gode penger - og har vokst til 28 ansatte med en forventet omsetning på 20 millioner kroner i år.

I Norport Handling får de jobbe med det de kan aller best. Hver uke betjener - eller handler de, som det heter på fagspråket - 120 faste fly i uken på Flesland. I Norport må sjefen selv, Harald Horn, i likhet med alle sine kolleger ut av kontoret for å betjene flypassasjerer og stue bagasje inn og ut av fly. Skal han lykkes i den tøffe konkurransen med SAS, kreves det effektivitet og fleksibilitet av alle fra morgen til kveld - syv dager i uken.

Dårligere vilkår

Historien om Norport Handling begynte altså da SAS fikk godkjenning til å kjøpe Braathens, og det gikk opp for de ansatte at det de oppfattet som jobbgarantier fra SAS-ledelsen, ikke var verd papiret det var skrevet på.

— Vi forsto jo raskt at det ikke var så mange stillinger å hente i SAS-systemet på Flesland. Dessuten kunne SAS stort sett bare tilby Braathens-ansatte deltidsjobber, lavere lønn og dårligere vilkår, sier Norports daglige leder Harald Horn.

Men arbeidsledighetskøen fristet slett ikke. Omtrent samtidig gjorde lavprisselskapet Norwegian det klart at man ville ta opp konkurransen med SAS på blant annet flyruten Bergen-Oslo. Det skulle gi passasjerene billigere billetter. Og Harald Horn og ti av hans kolleger skimtet mulighetene for nye jobber. For det var blant flyene på Flesland de aller helst ville være.

100.000 kroner fra hver

De 11 bakkeansatte vant kontrakten på å handle Norwegians fly på Flesland. Dermed la de 100.000 kroner hver i potten til aksjekapital, etablerte sitt eget handlingsselskap og lånte to millioner kroner til innkjøp av nødvendig brukt bakkeutstyr til å kunne betjene store jetfly ved ankomst og avgang. Etter hvert fikk de også kontrakter om handling av flyene til Coast Air, Danish Air Transport, Finnairs og British Airways sommerruter til og fra Bergen og Lufttransport, som driver lostjeneste via helikopter med base på Flesland. I dag har de ansvar for å handle 120 fly hver uke, 47 av dem er avganger med Norwegian, som er største kunde.

Men i tillegg kimer telefonene stadig vekk på kontoret i de gamle stuerlokalene til Braathens på Flesland. Flere og flere flyselskaper fra både Norge og utlandet ber om Norports assistanse til ad hoc-oppdrag ved enkeltlandinger og avganger.

Gøy på jobben

Som faste oppdrag har de ansatte i Norport ansvaret for både innsjekking, billettsalg, bagasjestuing inn og ut av fly, billettmottak og pushing av flyene ved avgang. Dessuten formidler de oppdrag om fylling av drivstoff, bakketransport og hotellopphold for flymannskap når det trengs. Kontakten med flyet starter allerede i god tid før landing, forteller Horn.

— Som en liten gjeng, må vi hele tiden rotere på jobbene og være effektive. Men dette har jo sine klare fordeler. Jobbrotasjon øker trivselen, reduserer de fysiske belastningene, og har fått ned sykefraværet merkbart i forhold til det vi opplevde som ansatte med mer ensformig arbeid i Braathens. Nå har vi har det rett og slett mye gøyere på jobb, sier Frank Petter Jensen, som gikk direkte fra billettskranken til bagasjestuing da Bergens Tidende snakket med ham.

Gjeld og investeringer

De 28 ansatte våger nå å tro at de har skaffet seg sikre jobber i flymiljøet som de alle elsker. Men drømmen om å bli virkelig rike på sitt gründereventyr, er fortsatt fjern. Foreløpig må de 11 eierne nøye seg med lønn og beskjedne utbytter. Det meste av overskuddene vil i årene fremover gå med til å betjene gjeld og investere i nytt bakkeutstyr.

— I dagens vanskelige situasjon innen luftfarten kan man aldri være sikker på noe som helst. Men det ser jo bra ut, og vi tror Norport er kommet for å bli på Flesland. Mye avhenger av at Norwegian lykkes med sine lavprisruter. Konkurransen om bakketjenester er stor. Men en del flyselskaper ønsker å kjøpe flyplasstjenester hos andre enn SAS og Widerøe. Mange her på Flesland heier på oss. Så gleden over å ha jobb, og troen på fremtiden, skal ingen få ta fra oss, sier Horn.

STUING: Bagasjestuing hører hverdagen til for ansatt og medeier Frank Petter Jensen. FOTO: ARNE NILSEN