Markeds— og informasjonssjef Nicolay Leganger har som en av sine viktigste oppgaver å få flere til å reise kollektivt. Likevel nekter han seg ikke å slå et slag for privatbilismen i en reklameavis fra Frydenbø bilsenter.

Leter etter grunn til å bile

Avbildet fra sin plass i førersetet nærmest lovpriser han den nye bilen han har kjøpt, en lys Renault Scenic. Ifølge Leganger er den nye bilen hans «utrolig fleksibel og romslig». På Frydenbø bilsenter har han opplevd en service som er «nærmest uovertruffen». Ikke nok med det. Presentert med navn, tittel og bilde sier Leganger også følgende i reklameavisen som er spredt rundt hele Vestlandet:

«Det billigste og mest avslappende er jo å ta bussen, men denne bilen er det så gøy å kjøre at jeg gleder meg til hver tur. Det er sånn at jeg nærmest leter etter en grunn til å bruke bil til jobben», sier markedssjefen i det bergenske busselskapet.

- Problem for Gaia

Leder i Natur og Ungdom, Elin Boasson, reagerer negativt på at en sentralt plassert leder i Gaia markedsfører personbiler på denne måten. Hun håper det nå blir en debatt innad i Gaia om hvilken profil trafikkselskapet skal ha.

— Det må være et problem for Gaia hvis de bruker ressursene sine til å reklamere for biler i stedet for å arbeide for billigere og bedre kollektivtrafikk i Bergen, sier Boasson til Bergens Tidende.

Forstår spørsmålene

Nicolay Leganger er ganske fersk i jobben som markeds- og informasjonssjef. Han begynte i august. Han står inne for teksten i reklameavisen. Han fikk lese den før den kom på trykk. Men han innser at enkelte kan oppfatte det som underlig at han stiller opp i en reklame for Renault.

— Jeg forstår at noen kan stille kritiske spørsmål. Hvis det jeg har vært med på kan være skadelig for næringen, beklager jeg det. Samtidig er det slik at vi i Gaia forstår at noen av våre kunder bruker bil, og er best tjent med det. Det er ikke hensiktsmessig for oss å late som om buss alltid er det beste fremkomstmiddelet.

Rammebetingelsene er ikke så gode, og bussrutene er ikke alltid tilpasset folks behov. Men sammen med politikerne jobber vi for å bedre disse forholdene. Vi jobber også intensivt med å få folk til å ta bussen, sier Nicolay Leganger.

Ville ha god service

Han sier også at han etter 12 år som konsulent i salgsbransjen har lært seg ikke å snakke stygt om konkurrenter.

— Bilen er en sterk konkurrent. Som selger skal du anbefale kunden din det beste. Det tjener du på i det lange løp. Når jeg også anerkjenner privatbilisme, viser det at jeg forstår kundene og problemene de har, sier Leganger.

— Hvor mye avslag fikk du på bilen?

— De kunne ikke gi meg mer enn én prosent. Så i stedet for at de ga meg et tilhengerfeste ba jeg heller om å få ekstra god service, sier Nicolay Leganger.

FAKSIMILE: Presentert som markeds- og informasjonssjef i Gaia stiller Nicolay Leganger villig opp for Frydenbø bilsenter i sin nye Renault Scenic.