• Hvorfor kunne ikke Gaia hatt noen på perrongen som informerte oss? spør flere busspassasjerer.

Folk sto et par timer på perronger på bystasjonen uten å få informasjon om når de kunne vente en buss. Bussjåfører som prøvde å hjelpe, kom ikke igjennom pr. telefon til selskapet. Og ruteinformasjonen 177 var sprengt.

— Vi har informasjonstjeneste inne på Bergen Storsenter, men hvis dette ikke fungerte, beklager vi det, sier administrerende direktør Idar Sylta i Gaia Trafikk til Bergens Tidende.

Beklager

— Men når man står på perrongen, tør man jo ikke gå derfra for å sjekke inne på Storsenteret - bussen kunne komme mens man var borte?

— Ja, vi skal tenke gjennom om vi kan gjøre noe med dette neste gang det skjer, sier Sylta. Han måtte selv vente på bussen, og føler sterkt med alle som ble rammet av forsinkelsene.

— Alt kommer ut av lage på slike dager. Når det står bom stille som det gjorde i Grimesvingene, på vei mot Os og i Fyllingsdalen onsdag, kommer heller ikke bussene frem. Vi kan ikke fly, sier Sylta.

Folk lurer også på hvorfor ikke busser ble omdirigert når de ikke var ute på veien.

— Vi gjorde det. Trafikkontoret vårt jobbet på høytrykk i mange timer med nettopp det, bedyrer Sylta.

At sjåførene ikke kom gjennom på interntelefonen til selskapet, er naturlig, mener han.

— Også internsystemet har en kapasitetsgrense.

Nytt infosystem kommer

Fremtiden er et system for såkalt sanntidsinformasjon som man for eksempel har på togstasjonene i Paris. Der er det skjermer som forteller publikum når toget faktisk kommer, ikke når det skal gå etter ruten.

— Vi har sett på et slikt system, og jobber med saken. Trolig vil vi installere det gradvis i Bergen på enkelte holdeplasser, sier Sylta. I så fall blir linje 2 første rute ut.