I et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete retter NHO Hordaland kraftig kritikk mot måten Fjord1 og Statens vegvesen driver fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg på. Punkt for punkt trekker de frem hva de mener er galt:

Den tredje fergen (C-fergen) er ofte ikke i drift.

  • Overfartstiden er lengre enn annonsert.
  • Dårlig korrespondanse med busser og hurtigbåter.
  • Rutetabellen passer dårlig med sene og tidlige flyruter, til og fra Flesland.

— Vi ble forespeilet et helt annet konsept enn det vi har fått. Frustrasjonen er til å ta og føle på. Dette må bli bedre, sier stortingsrepresentant for KrF, Ingebrigt Sørfonn.

Han har sendt inn et spørsmål til Navarsete, som et tillegg til NHOs brev, hvor han etterlyser handling.

Overnatter på Flesland

Fjord1 har drevet fergesambandet på E39 i snart ett år. Da de med sine raske, gassdrevne ferger tok over for Tide i januar, var forventningene store. Nå mener flere at det var bedre før.

— Tidligere var rutetidene tilpasset både sene flyankomster og tidlige flyavganger. Våre ansatte ankommer ofte med siste fly fra utlandet, klokken halv tolv. Ingen av båtavgangene passer med denne ankomsten. Derfor får vi mange hotelldøgn på Flesland, sier Karl Sandvik, styreleder i selskapet Vik-Sandvik AS, som holder til på Fitjar.

Om natten er det bare to avganger: én klokken halv to og én klokken halv fire.

— Veldig mange jeg snakker med opplever de samme problemene og mener det er bra at noen tar dem opp, sier Sandvik.

- Mye venting

I Fjord1s rutetabeller er hver tredje avgang på dagtid en såkalt C-avgang. Det vil si at den kan bli innstilt ved driftsproblemer.

— Vi er blitt lovet et fergesamband med overfart hver halve time. Når C-fergen settes inn på strekningen Mortavika-Arsvågen i Rogaland i stedet, blir ikke dette oppfylt, og det blir mye venting. Tid er penger for næringslivet, sier Tom Knudsen, regiondirektør i NHO.

— For meg føles det som om denne fergen har stått mer enn den har gått. De jeg snakker med regner ikke med C-fergen lenger, og ser heller på det som en bonus når den først går, sier Sørfonn.

Også folk som reiser privat har problemer, ifølge stortingsrepresentanten.

— Det virker ikke som om det er noen interesse for å få til korrespondanse med bussene. Forventningene til disse fergene var veldig store, men det hele har vært en gedigen nedtur, sier Sørfonn.

Krever handling

Både NHO og KrF-politikeren mener statsråd Navarsete nå må ta affære.

— Vi retter disse brevene mot samferdselsmyndighetene fordi det er de som har ansvaret. Vi har ventet og sett om tingene har bedret seg, men det har de ikke. På Vestlandet, hvor eksport og næringsliv er så viktig, er punktlige avganger hver halve time et minimum av det vi kan forvente, sier Knudsen.

— Statsråden må umiddelbart iverksette en evaluering og ta fatt i dette problemet, legger Sørfonn til.

I UVÆR: Knallhard kritikk rammer nå driften av M/F «Bergensfjord» og de andre gassfergene på ruten Halhjem-Sandvikvåg.
Bergens Tidende