Avtalen med kraftselskapet BKK strekker seg over tre år og er på mellom en og halvannen million fordelt utover perioden. Informasjonssjef i BKK, Juliet Balgobin, ser ingen grunn til å trappe ned sponsingen selv om det er økonomiske nedgangstider.

— Det er like viktig å støtte nå som tidligere. Vi trenger både idrett og kultur, så vi stopper ikke sponsingen fordi det er tøffe tider. Vi forsetter trøkket, sier Balgobin.

Avtalen er Fyllingens største sponsoravtale med unntak av Framo, som er hovedsponsor.

- Må doble budsjettet

Ifølge Fyllingen-trener Anders Fältnäs er pengene viktigere enn noensinne.

— Vi kommer aldri noensinne til å ha et så bra lag som drives så billig. Vi er nødt til å doble omsetningen i løpet av kort tid, sier sjefen for Norges beste håndballag.

Budsjettet til herrelaget er på rundt syv millioner, 1,2 av disse går til spillerlønninger fordelt på seksten spillere. At lønningene må økes for å beholde attraktive spillere, er opplagt, ifølge Fältnäs.

— Ja, uten tvil, sier han.

Skal tette budsjetthull

Styreleder Knut Waage synes ikke at pengene i første omgang skal brukes til herrelaget, selv om han forventer økte utgifter der neste år.

— Det er nok av huller å putte disse pengene i. De hjelper i en tøff tid, og skal brukes slik at hele klubben skal få nyte godt av det, sier Waage.

Breddesatsingen til Fyllingen var en av årsakene til at BKK ønsket å inngå sin første sponsoravtale med en elitehåndballklubb.

Vil motivere andre klubber

— Fyllingen jobber systematisk over tid, de har gode resultater, gode spillere og mange talenter. Linken til aldersbestemte lag er viktig for oss, sier Balgobin.

Hun har fulgt klubben over tid, og latt seg imponere.

— Fyllingen er et av de mest spennende lagene i toppserien. De får stadig mer oppmerksomhet i mediene, lokalt og nasjonalt, og har en trener som er en skikkelig pådriver, roser informasjonssjefen og håper avtalen kan motiver andre håndballklubber til å satse.

MÅ DOBLE: - Vi kommer aldri noensinne til å ha et så bra lag som drives så billig. Vi er nødt til å doble omsetningen i løpet av kort tid, sier Fyllingen-trener Anders Fältnäs (t.h.). Sportslig leder Rune Søvdsnes (t.v.) er neppe uenig i det. ARKIVFOTO: MARTIN EILERTSEN
Martin Eilertsen