Kilometerlange køer. Illsinte bilister. Og en bomstasjon som ikke vil være i drift de neste to ukene. Det var status da 25-åringen våknet opp i politiarresten. Lyspunktet var at han utrolig nok kom uskadd fra den ville ferden mot Bergen.

— Mannen hadde over to i promille. Vi kan trygt slå fast at han var heldig, mener operasjonsleder Kjell-Tore Aarnæs ved Hordaland politidistrikt.

Kø, kø, kø

Det var natt til i går 25-åringen kolliderte med en stolpe ved Autopass-stasjonen i Helleveien. Politiet stengte veien i frykt for at metallbommen skulle falle ned på passerende biler.

Vegtrafikksentralen ble varslet om ulykken klokken 02.25, men først fem timer senere var kranbilen på plass og veien ryddet.

Den saktegående ryddeaksjonen fikk voldsom innvirkning på morgenrushet. Køene buktet seg flere kilometer nordover, og bilister som vanligvis bruker minutter til sentrum, måtte ringe arbeidsgiverne og varsle at de ble minst én time forsinket.

— Jeg satt en halv time i kø rundt Eidsvågneset. Det er jo utrolig kjedelig, sier Stig Johnsen til BTV.

Dette mener leserne om køene

Sinte bilister er likevel det minste problemet den promillesiktede 25-åringen har å stri med. I tillegg til fengselsstraff får han sannsynligvis en regning med særdeles mange sifre.

Kjør gratis

Bomstasjonen i Helleveien er nemlig byens mest trafikkerte. Hvert døgn passerer cirka 26.000 bilister, og i snitt betaler de 8 kroner i bompenger. Nå kjører alle gratis sørover på nordre innfartsåre.

— Vi snakker om et inntektstap på cirka 200.000 kroner i døgnet så lenge systemet er nede. De materielle skadene anslår jeg kommer på rundt en million, sier Jan Otto Evjen, daglig leder i Bergen bompengeselskap.

Sannsynligvis tar det minst to uker før AutoPass-systemet er reparert. Dermed kan inntektstapet overstige tre millioner kroner. De pengene vil bompengeselskapet kreve tilbakebetalt.

— Vårt krav vil nå rettes mot forsikringsselskapet. Nå har jeg hørt at denne uheldige bilføreren var alkoholpåvirket, så da vil sannsynligvis forsikringsselskapet kreve tilbake pengene fra bilføreren, sier Evjen.

Etter det BT erfarer er 25-åringen kunde hos Gjensidige Forsikring.

— Hvis kunden har opptrådt grovt uaktsomt, som promillekjøring er, så har vi hjemmel i loven til å søke regress overfor kunden, bekrefter Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige.

Nilsen, Arne