«Han er et friskt pust, som blåser bort støvet som har lagt seg på mattebøkene våres», het det i begrunnelsen da Amir (40) ble tildelt Realistutvalgets Foreleserpris for 2005/06 denne uken.

— Da tenkte jeg at jeg har valgt riktig. Det viktigste for meg er å hjelpe andre. Jeg ønsker ikke ting som jeg ikke kan ta med meg i den neste verden, slik som en doktorgrad, smiler den populære foreleseren. Prisen på 25.000 kroner sender han direkte videre til bahá'í-studenter i Iran.

Skal flytte til Australia

I tre år var unge Amir best på gymnaset i Iran. Matte var yndlingsfaget, det eneste han virkelig likte. Men for 18-åringen, en tilhenger av minoritetsreligionen bahá'í, var det umulig å komme inn på et universitet for å studere videre.

— Studier var veldig viktig for meg, forteller Amir.

Dermed reiste tenåringen fra hjem, land og familie, og kom til Norge som kvoteflyktning. Etter ett år på gymnas i Fyllingsdalen, kastet han seg ut i fem års mattestudier ved UiB og fikk så vidt begynt på doktorgraden sin før han ble tilbudt en forelesningsjobb ved ingeniørstudiet på Høgskolen.

— Jeg elsker å forelese. Det er ikke en jobb, men en ære og en stor glede, sier han.

I tillegg til fulltidsjobben ved Høgskolen, har han også deltidsjobb ved Universitetet, som han nå altså har vunnet pris for.

Det er for øvrig ikke første gang han blir kåret til årets foreleser. Samme heder fikk han på Høgskolen i 1999. Og da han vurderte å flytte til Australia, der foreldrene og broren bor, engasjerte Studentrådet seg for å skaffe ham bedre vilkår.

— Mine foreldre og jeg kom til at jeg best kunne tjene menneskeheten ved å fortsette og undervise i Norge i noen år til, forteller Amir, som fremdeles planlegger å flytte «down under» til familien.

Ser faget fra studentsiden

Bortsett fra matte, er det fotball som teller i Amirs verden. Kontoret er fylt med rekvisitter fra Barcelona, laget han har holdt med de siste åtte årene, og han spiller innefotball med kollegaene minst tre ganger i uken.

Når det gjelder å forbedre norske mattekarakterer, er han utrettelig mot dårlige lærebøker og det han kaller et forvirrende opplæringssystem.

— Einstein sa at ting kan gjøres enkelt, men ikke enklere. Det er jeg helt uenig i. Min jobb er å gjøre matematikk enklere enn det virker, og se verden fra studentenes side. Det er deres liv; de kan ikke gå videre hvis faget ikke er bestått, sier mattelæreren.

Akkurat den forståelsen setter mattestudentene sikkert pris på.