Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane AS har nå funnet en måte å benytte hurtigbåtene som skiftes i Norge på. I Chile har FSF etablert et eget hurtigbåtrederi. Det er dannet et selskap for å eie «Sognekongen» der FSF har 49 prosent av aksjene, mens det er dannet et driftsselskap med mellom 90 og 100 prosent Fylkesbaatane-kapital, forteller divisjonssjef Stig Kristoffersen i FSF til Bergens Tidende.

Kristoffersen er leder av divisjon hurtigbåter i FSF.

Fremme i november

MS «Sognekongen» vil være fremme i Chile i midten av november. Hun blir lastet om bord i et lasteskip ved kai på Høylandsbygd, Halsnøy, der Eide Contracting har tungløftutstyr. Opprinnelig var det meningen at skipet skulle skipes ut fra Bergen for noen dager siden, men det oppsto forsinkelser.

«Sognekongen» skal under nytt navn og Chile-flagg settes i fart mellom de to sørlige regionene Puerto Montt og Chacaabuco, et område som likner mye på et vestlandsk kystlandskap med dype fjorder.

— Dette er et område med mye norsk fiskeoppdrett. Vi har satset på å få med lokale interesser, og skal bygge opp en rederivirksomhet med stor grad av lokal driftsekspertise, forteller Kristoffersen.

Han opplyser at det senere kan bli aktuelt å sende flere hurtigbåter til Chile og bygge opp et bruktmarked for skip som utrangeres i norsk kystfart i et helt nytt konsept.

Mange norske aktører

FSF-forsøket er den første satsingen på ekspressbåtdrift i større omfang i Chile.

Fra tidligere har Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab i Narvik etablert cruisefart med hurtigruteskip langs Chile-kysten helt frem til iskanten i sørområdene. Hurtigruten MS «Nord-Norge» gikk fra Bergen med kurs for Chile i forrige uke og skal være borte et halvt år tid.

Bergensrederiet Odfjell ASA har etablert et fellesrederi med et stort chilensk rederi og har overført to kjemikalietankere til chilensk flagg for lokalfart, mens Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS i Bergen på 50/50-basis med den samme chilenske partneren som Odfjell satser på, eier verdens største rederi for kombinasjonsskip som frakter tørrbulk, petroleumsprodukter og olje.

Fellesrederiet eier 10 cirka 110.000 dødvekttonns og et 96.000 tonns kombinasjonsskip for transport av tørrbulk og petroleumsprodukter og olje. Disse seiler under norsk flagg (NIS) i verdensomspennende fart og er registrert i Bergen.

UT PÅ REISE: MS «Sognekongen», kjent trekk langs Strandkaien i Bergen, blir å se i chilensk kystfart fra midten av november i Fylkesbaatanes regi.
ARKIVFOTO: HELGE SUNDE