Dette er de typene av grensekryssende «reklame» den europeiske organisasjonen for etikk i reklame får aller mest av.

— Folk går på det utroligste. Ellers ville ikke omfanget av dette vært så stort som det er, sier Kristoffer Hammer, prosjektansvarlig i European Advertising Standards Alliance (EASA). EASA er reklamebransjens egen organisasjon for etikk.

Her er de tre største klagemappene: Slankemidler: Folk får tilbud om slankespray som umiddelbart skal få kiloene til dunste bort, slankesåpe (!) som får kiloene til å renne rett i avløpet og SLQ 10-piller som garanterer at du går ned flerfoldige kilo på få dager og beholder vekten til evig tid.

Horoskoper: Du får brev med tilbud om et horoskop. Du får beskjed om at en som står deg nært kan komme til å gjøre noe fælt mot deg - dersom du ikke kjøper en lykkesten, lykkesand eller liknende.

Stor gevinst: Du får brev om at du har vunnet millioner, et dyrt cruise eller noe liknende. Når du kontakter dem, får du beskjed om å betale inn et gebyr først.

Hammer anbefaler folk å sjekke på nettet dersom de er i tvil om det er kjeltringer som står bak. For eksempel deres egne nettsider: www.easa-alliance.org.

— For å forvirre myndighetene, så opererer de gjerne fra flere land. De kan trykke brevet i ett land, poste det i land nummer 2, forbrukerne blir bedt om å svare til land 3 og må overføre penger til land 4, sier Hammer. Han anbefaler folk å sende klage på slike tilbud til EASA via hjemmesiden.