— Vi fikk henvendelse fra en person som hadde hatt utfordringer med å stå i kolonne, og vi prøver nå ut et system på riksvei 7, sier avdelingsdirektør, Randi Harnes i Vegdirektoratet.

Direktoratet har revidert instruksen for kolonnekjøring og har bestemt at de skal gjøre et prøveprosjekt der funksjonshemmede vinkes frem i kolonnekøen over Hardangervidda.

Veitrafikksentralene har også fått telefoner fra elbilsjåfører, som ber om å slippe frem fordi de er redde for at batteriet ikke vil holde over fjellet. Veimyndighetene vurderte derfor også om elbiler skulle få fortrinnsrett. De landet på at førere av elbiler selv må sørge for nok «drivstoff» til reisen over fjellet, inkludert det som brukes ved å vente i kø.

— Vi har ikke fått rapportert at dette har vært et stort problem. Kritiske situasjoner må håndteres, men det legges ikke opp til at elbiler skal prioriteres foran andre, sier Harnes.

Mangler toalett

For funksjonshemmede er det et problem at det ikke er toaletter eller venterom ved de fleste bommene på fjelloverganger.

— På riksvei 7 er det en kolonnevakt som sjekker hver enkelt bil, og det vil være enkelt for funksjonshemmede å oppnå kontakt i køen, sier Harnes.

Å administrere køen vil være uproblematisk her, ifølge direktøren. Det kan enten gjøres mens man venter, eller når kolonnen går. Ordningen skal prøves ut i ett eller to år, før den sannsynligvis innføres også på andre strekninger.

Forbundsleder Arne Lein i Norges Handikapforbund forteller at dette ikke har vært en problemstilling for dem, og forteller at de er opptatte av at funksjonshemmede skal være likestilte.

— Men det kan være et poeng å få rask passering om det ikke finnes toaletter. For sikkerheten er det bra at ansvarlige i kolonnen vet det er personer med som kan trenge assistanse om det skulle oppstå en situasjon, sier han.

Vil ikke snike i køen

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening sier at de ikke har presset på for at elbilsjåfører skal ha fortrinnsrett.

— Vår mening er ikke å snike i køen, men elbiler har jo kortere rekkevidde enn de fleste andre biler, og særlig om vinteren når det er kaldt, synker rekkevidden, sier han.

Ladestasjoner ved fjellovergangene kan derfor være en god løsning, mener han. Det reduserer faren for at folk havner i nød.

Han tror ikke flate batterier vil være et stort problem på fjellovergangene. På vinteren er det begrenset hvor mye folk kjører lange strekninger med elbilen.

— Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å planlegge godt og gjerne ha en plan b når de skal på langtur.

Buss og ambulanse

Randi Harnes i Vegdirektoratet sier at ladepunkter er noe som må vurderes i forbindelse med Nasjonal transportplan.

— Hovedutfordringen er at det ikke er gitt at det er gode strømforsyningspunkt på fjellet. Dette er jo utsatte områder. Dette må utredes, og var ikke en del av saken denne gang, sier hun.

Instruksen er også utvidet med at rutebusser og utrykningskjøretøy skal komme først i køen.

— Dette er blitt gjort i praksis på mange overganger, så dette er en formalisering, sier Harnes.