På 80-tallet kjørte Trond Madsen bilcross selv. Etter hvert som arbeidet med Eikås Motorsenter tok til måtte han gjøre et valg.

– Jeg var i full jobb, og det frivillige arbeidet her tilsvarte vel en 100 prosents stilling. Så har jeg jo familie også, sier Trond Madsen, leder av Norsk Motor Klubb (NMK) Bergen, som driver Eikås Motorsenter.

I løpet av sesongen arrangeres det fem-seks billøp, go-kartløp og trial på banen.

– Annenhvert år søker vi om å få ha NM i rallycross. Det holder med annenhvert år, vi vil jo ikke slite de frivillige fullstendig ut heller. Til billøpene stiller rundt 200 personer til ulike oppgaver. Rundt halvparten så mange trengs til trial— og go-kartløpene, sier Madsen.

Må selge bilene

Trial er motorsykkelkjøring i terreng. Aldersgrensen er 5 år, men en må være tolv år for å kjøre konkurranse.

– Mange går over fra trial til billøp når de blir eldre. Skal en holde et høyt nivå i bilsport kreves det dyrt utstyr, sier Madsen.

En billig gren av sporten er bilcross. Vil noen kjøpe bilen din for 8000 kroner må du selge den. Hvis flere er interessert blir det loddtrekning, prisen blir aldri høyere.

Fullt kjør på banen

For å holde banen på et godt nivå brukes store maskiner som veivals, veiskrape, kostemaskin og traktor.

– Er det ikke dyrt å ha så mange store kjøretøyer?

– Dyrt, jo!, kommer det kontant fra Madsen.

For at «hjulene skal gå rundt» er senteret avhengig av leieinntekter. Kjøreskoler leier seg inn til mørkekjøring og obligatorisk kurs i motorsykkelopplæring.

– Det er ikke så mange som merker at det skjer ting på banen hele tiden. Både politi og ambulanse kjører her. I sesongen blir banen ofte leid av bilklubber når vi ikke har løp, sier senterlederen.

Lidenskap

Påmelding til løpene skjer nå stort sett på senterets nettside.

– Folk som driver med motorsport driver kanskje bare med det. Det er ikke lenge siden jeg selv begynte å finne ut av hva som foregår i en datamaskin heller. Dermed får vi fremdeles en del påmeldinger i postkassen.

I fjor ble Madsen kåret til «Årets drivaksel» for sitt frivillige arbeid og engasjement av Norges Bilsportforbund.

– Det er mange foreldre som er med og driver unge fremover i bilsporten. Da har ungene noe å drive med, og holder seg unna andre ting, selv om de ikke er glad i fotball, sier han.

Fokusert

Da bt.no besøker banen er den full av mc-elever. Etter at de har kjørt mellom kjegler og gjennom krappe svinger. Er det tid for oppsummering.

– Hva har vi lært i dag?, roper Rune Røst fra Team trafikkskole.

– Ikke trykk for hardt på frembremsen, kommer det fra en elev.

– Noe annet?

– Ikke på bakbremsen heller.

– Også noe som begynner på ”bl”, sier Røst og vil ha elevene til å si at blikket skal rettes innover i svingene.

Kjørelæreren mener mc-opplæring på lukket bane gjør det lettere for elevene å fokusere på enkelte emner som blikk, styring og sittestilling på sykkelen.

– I mange land må elevene begynne på bane før de får kjøre på trafikkerte veier, sier han.

ENGASJERT: Trond Madsen sørger for at banen er i topp stand når kundene kommer.
rune stølås
KANTKOSTER: Denne kostemaskinen har en gang vært i tjeneste for Bergen kommune. Nå tar den seg av kantene på go-kartbanen etter at traktoren har gjort grovarbeidet.
rune stølås
INGEN RESER: Trond Madsen har lagt opp sin egen bilsport-karriere. I stedet putrer han rundt på gressklipper.
rune stølås
BILLIG: Sitteplassene på Eikås sto for lenge siden på Flesland. - Jeg bydde 500 kroner for dem på en auksjon. Folk ristet på hodet og spurte seg hva jeg skulle bruke dem til, sier Madsen.
rune stølås
SKIKKELIGE SAKER: Det er ikke bare gamle skrap som kjører rundt på Eikås. I denne traileren er det plass til tre bil, samt overnatting, toalett og dusj til sjåførene.
rune stølås
INNERSVINGEN: For at starten på billøpene ikke skal avgjøre alt må sjåførene kjøre yttersvingen én gang i hvert løp. Da kan bilene som ligger bak smette forbi.
rune stølås