ELISABETH LANGELAND MATRE

Når dagene blir lange og sommeren setter inn, kan det være greit å ha noe å gjøre. Det vet Ferieklubben. For enkelte barn er den likestilt med sommerferie, og i år inviterer den populære klubben til daglige miniferier for 25. gang.

Det hele begynte i 1978, etter initiativ fra Ungdommens Fellesråd. Idéen kom fra Østerrike, og ble tatt med til Bergen av daværende ungdomspolitiker Jostein Myklebust.

Siden har tusenvis av byens barn deltatt på hundrevis av aktiviteter, fra gårdsbesøk til togturer og ansiktsmaling.

I år deltar flere barn enn noensinne.

— Helt sprøtt. Vi har allerede fullbooket de første to-tre ukene, det har vi aldri opplevd før, sier daglig leder Erik K. Halvorsen (23). Altmuliggutten med lys-lyst sommerhår og kontroll på det meste.

Veteraner i ferieklassen

Med bading og bowling på programmet fikk 47 barn en innholdsrik dag i går.

— Mottoet vårt er at hver dag skal bli som en miniatyrferie. Vi har få museumsbesøk på programmet, for å si det sånn, sier Erik. Plotter inn 47 navn på bowlingtavlene før bølingen med bademette barn inntar banene. Hele juli står han og de andre aktivitetslederne til disposisjon for barn mellom syv og 14 år.

Et av veteranbarna er Monica Olsen (14), som har gått i Ferieklubben i fem år.

— Jeg er med på alle tingene, hver dag, sier Monica. Klart det.

— Blir ikke det litt dyrt?

— Min mor og de synes det er mye bedre enn at jeg sitter hjemme og kjeder meg. Dessuten hadde det blitt dyrere hvis jeg var hjemme, da hadde jeg sikkert trengt to hundre og femti kroner hver dag. Her betaler jeg sytti kroner, og får med meg både bowling og bading, kvitterer Monica.

Grunnen til at Monica kommer igjen år etter år, er enkel:

— Jeg slipper å kjede meg, pluss at Erik er her (han er kul!) og jeg treffer igjen de samme vennene hver sommer.

Snopeturene vinner

Brussmaking på Hansa var en vinner i gode, gamle dager. Det er det fremdeles.

— De gøyeste turene? Hansa, Minde og Diplom-is, forteller Monica. Gleder seg til årets nyhet, besøk på strutsefarm.

Det er mange byer i landet som har kopiert idéen bak Ferieklubben. Men ingen steder har tilbudet overlevd gjennom så mange år. Belegget har i snitt vært på 98 prosent de siste årene. Ikke verst.

— Vårt største dilemma er at vi har for få plasser og må si nei til noen, forteller daglig leder Erik.

Vi setter med glede sytti kroner på at Ferieklubben overlever de neste 25 årene også. God fornøyelse!

ANNO 2002: Ferieklubbens motto er at hver dag skal bli som en miniatyrferie, og det suksessrike tilbudet går inn i sitt 25. år. Bowling og bading på Vannkanten gjorde susen i går for 47 glade barn.
Foto: Eirik Brekke