Bare fire dager før Autopass-systemet innføres i Bergen, er det full krangel mellom Datatilsynet og Vegdirektoratet.

Spørsmålet er om de som de ønsker å passere anonymt gjennom bompengeringene i Tønsberg og Bergen, skal kunne nyte godt av de samme rabattordninger og ha like lett tilgang på elektroniske brikker som de som har kjøpt abonnement på Autopass-brikken.

På høyeste plan

Saken er blitt så betent at den er blitt løftet opp på høyeste plan både i Datatilsynet og i Vegdirektoratet. Fredag skal veidirektør Olav Søfteland møte direktøren for Datatilsynet Georg Apenes, for å snakke ut om saken.

Bilister som vil passere gjennom bomringen uten å være registrert, kan kjøpe en brikke som fungerer på samme måte som et kontantkort — ved at brukeren forhåndsbetaler et visst antall passeringer. Ifølge Vegdirektoratet skal brikken kunne kjøpes på kontoret til Bro- og tunnelselskapet, eller en annen distributør.

Men Vegdirektoratet har til nå ikke villet gi rabatter til dem som vil passere anonymt. Og Bro- og tunnelselskapet har av den grunn ikke villet markedsføre dette systemet.

— Dette er ikke noe å markedsføre. Tvert imot mister du alle fordeler du har med en vanlig brikke med en anonym brikke, uttalte direktør Tore Skulstad til avisen Sydvesten mandag.

- Himmelropende arrogant

— Det er himmelropende arrogant, sier direktør i Datatilsynet, Georg Apenes til Bergens Tidende.

— Det viser bare at de som administrerer og krever inn bompenger er villig til å sette profitten over personvernet, sier den frittalende direktøren.

Apenes understreker at både norsk og europeisk lovverk slår uttrykkelig fast at alle skal kunne ferdes anonymt på veiene.

— Det innebærer at bompengeselskapene må tilby et anonymt alternativ som er likeverdig med ordningen for dem som kjøper et abonnement. De som ikke ønsker å la seg registrere skal ha like lett tilgang på brikker som de som har kjøpt de ordinære brikkene. Det holder ikke at brikkene kan kjøpes på et eller annet anonymt kontor. Alle må få informasjon om at disse brikkene er tilgjengelige. De må også kunne kjøpes på steder som bilistene ofte benytter som bensinstasjoner eller dagligvareforretninger, sier Apenes.

Sa fra i fjor

Han viser til at Datatilsynet påpekte dette allerede for et år siden.

— Vi ble lovet at Vegdirektoratet skulle presentere et likeverdig tilbud for anonyme brukere for et år siden. Siden har vi ingenting hørt. Og det viser at det har heller ikke brukerne gjort, sier Apenes.

Veidirektør Olav Søfteland var ikke tilgjengelig i går kveld. Men informasjonssjef Steinar Gullvåg iser at bilistene nå skal få informasjon om ordningen.

— Men vi vil ikke gi rabatt til anonyme brukere, understreker han.

Ris bak speilet

Men Apenes har sanksjoner i bakhånd.

— Blir det ikke innført praktiske ordninger for anonyme brukere, vil Datatilsynet ikke nøle med å innføre konsesjonsplikt overfor bro- og tunnelselskapene i Bergen og Tønsberg. Dessuten har Datatilsynet allerede varslet at de vil foretatt tilsyn av den bompengeordningen i februar, sier direktøren i Datatilsynet.