Den største yter vel 11.500 hestekrefter. Noen havner i skip som fremdriftsmaskiner, andre blir stasjonære strømaggregater. Den første gassmotoren ble levert i 1991.

Kvalitet, konkurransedyktighet, effektivitet, kompetanse og produktutvikling er de hellige stikkordene hos ledelsen.

— Vi må hele tiden se fremover og møte nye utfordringer, levere et produkt som kunden er tilfreds med, ikke bare det første året, men i 30-40 år. For så lang levetid har maskinene fra motorfabrikken, med skikkelig vedlikehold. Det betyr også et solid og viktig ettermarked, sier plassjef John Knudsen.

For et par uker siden leverte de byggenummer 6000. Av alle disse er 4000 motorer fortsatt i drift.

Lang erfaring

Den første sto ferdig i 1946. Da lå motorfabrikken i Solheimsviken og var en del av BMV. I 1968 var lokalene blitt for trange, og uten muligheter for utvidelse flyttet de hele virksomheten ut på landet. I dag er fabrikken en del av Rolls-Royce-familien, og det gir flere fordeler ved at konsernet kan tilby totalløsninger.

— Vi er stolte av produktene våre, og vi har en god eier som er villig til å satse på oss, sier John Knudsen og Svein Gunnar Oppedal i ledelsen.

Motorene har bedriftens egne ingeniører i alle år utviklet selv. Det betyr at det har bygget seg opp solid kompetanse i alle ledd.

Men de er i et marked der flere konkurrerer om arbeidskraften, og det samtidig er for liten utdanningsmulighet. Bedriften prøver derfor å bidra gjennom samarbeid med Knarvik videregående skole. Elevene veksler mellom skole og jobb på fabrikken, og etter fire år har de fagbrev og studiekompetanse til høyskoleutdanning.

Halvparten av produksjonen går til offshoremarkedet, den andre halvdelen er delt mellom den øvrige skipsfarten og landbaserte gasskraftverk.

I fabrikkhallene står det rekker med motorer, noen er nettopp påbegynt, andre er inne til testkjøring. Her får kundene sjekke at spesifikasjonene er oppfylt.

Stadig bedre

I et eget rom står to utviklingsmaskiner, der ingeniørene prøver ut ideene sine i praksis.

— Det er mer effektivt at vi gjør dette arbeidet selv, i stedet for å få testresultatene fra andre laboratorier, sier John Knudsen.

Motorene skal bli mer effektive, slippe ut mindre avgasser og være mer drivstoffgjerrige. Det betyr at de femti ansatte på utviklingsavdelingen er viktige brikker.

Men motorfabrikken er avhengig av dyktige folk over hele linjen, fra mekanikere til logistikk, økonomi og innkjøp. Overalt er det mulig å effektivisere, og hver spart produksjonsdag gir konkurransefordeler.

John Knudsen viser oss diagrammer over produksjonen. Tallene går jevnt oppover.

— De siste årene har vært svært gode i offshoremarkedet, sier han.

Men det nytter ikke å se bakover, bedriften jobber kontinuerlig for å bli enda bedre.

— Folkene skal ikke løpe fortere, men jobbe mer effektivt, med moderne produksjonsmaskiner og smarte løsninger, sier han.

Underleverandører

De største motordelene, som blokker og toppdeksler, blir støpt i søsterbedriften vegg i vegg. Også flere andre underleverandører holder til i motorfabrikkens nærmiljø.

De ansatte kommer fra hele nærområdet, men de fleste bor i Åsane og nordhordlandskommunene.

Konsernet har totalt 1100 ansatte i Bergens-området. Den viktigste konkurrenten er finske Wärtsilä.

STORE SAKER: Eirik Jordal setter sammen en åttesylindret motor. Det er store maskiner, store haller og høy produksjon på Hordvikneset. Hver dag blir enda en maskin klar til kundene.
Strand, Knut