I går skrev bt.no at politiet har varslet strengere kontroller av både sambruksfeltet og tomgangskjøring. Årsaken er den helsefarlige luften i Bergen sentrum.

— Nå er vi nødt til å bruke litt pisk, sa Jens Kleppe i politiet i går.

I dag kom resultatet: I løpet av et par timer skrev politiet ut bøter for over 100.000 kroner i Fjøsangerveien.

Vi drar ikke sjåføren ut av bilen fordi han ikke har slått av motoren på rødt lys.

Jens Kleppe, politiet

Full forvirring

Mange lesere har reagert på artikkelen. Noen lurer på om man må slå av motoren i stillestående kø og om det er lov til å varme opp bilen før bruk. Andre peker på at byens drosjesjåfører tilsynelatende står for mye tomgangskjøring.

«Drosjene bør også slå av motoren. Det er ufattelig irriterende å se på at fire-fem biler går på tomgang på holdeplassen», skriver «Gina». «Dersom du holder på å varme opp bilen er det jo greit, men ikke om du står utenfor en butikk og venter på noen som er inne en liten tur», mener «Pisken».

Eller? Vi spurte Jens Kleppe, fungerende leder for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

— Dette er en skjønnsmessig vurdering som baserer seg på sunn fornuft. Og dette er ikke noe nytt, det har lenge vært ulovlig med unødvendig tomgangskjøring i områder med bebyggelse. Du skal ikke utsette andre for unødvendig forurensning, røyk, støy og alt dette.

- Så hva er «unødvendig tomgangskjøring»? Hva er det som ikke er lov?

— Folk må spørre seg: Er det nødvendig å ha motoren i gang? Å la bilen gå på tomgang mens du stikker innom butikken eller venter på at konen skal i banken, er ikke lov. Å varme opp bilen før bruk, er heller ikke lov. Det er fullt mulig å skrape vekk is og snø likevel, det har jeg prøvd selv.

- Og hva er det som er lov?

— Vi drar ikke sjåføren ut av bilen fordi han ikke har slått av motoren på rødt lys eller i saktegående kø. Bilistene får bruke sunn fornuft - og det skal vi også gjøre, sier Kleppe.

Bergen kommune har lagt ut artikkelen «slik defineres tomgangskjøring».

Det er ufattelig irriterende å se på at fire-fem drosjer går på tomgang på holdeplassen.

«Gina», bt.no-leser

— Drosjen er en arbeidsplass

Da bt.no kontaktet drosjesjåfører i sentrum i formiddag, sa halvparten at de pleide å slå av motoren på holdeplassen. De understreket samtidig at de er nødt til å ha motoren i gang hvis de blir stående lenge når det er så kaldt som det er nå. Ingen av sjåførene ønsket å stå frem med navn eller bilde.

De får støtte av Jens Kleppe i politiet.

— Ingen er unntatt fra loven, heller ikke taxisjåfører, men dette blir en vurderingssak. Drosjen er en arbeidsplass der det må gå an å oppholde seg - vi kan ikke forlange at en drosje skal stå i 18 minusgrader i en time eller to uten motoren i gang, sier han.

I Bergen er det nå 730 drosjeløyver, ifølge samferdselsavdelingen i Hordaland fylkeskommune. Lederne for byens drosjeselskaper sier at de tar luftforurensningen på alvor.

— Skal forurense minst mulig

  • Vi er opptatt av at sjåførene forurenser minst mulig. Vi skal unngå tomgangskjøring på holdeplasser og ellers når det ikke er naturlig å ha motoren i gang, sier Jan Tennfjord i Norgestaxi Bergen.

Jan Valeur i Bergen Taxi har ikke inntrykk av bilene står mye på tomgang.

— Normalt sett er det noe å gjøre hele tiden. Alle våre sjåflører må ta et kurs som blant annet tar for seg tomgangskjøring og miljømessige hensyn, sier han.

Irmelin Fortun i Bryggen Taxi forteller at de har oppfordret sjåførene sine til å unngå å kjøre over Danmarks plass såfremt det er praktisk mulig, for å bidra til å dempe luftforurensningen.

— Ingen av våre biler skal gå på tomgang lenge på holdeplassene. Sjåførene har vært positive og ønsker å bidra, sier hun.

Robert Aasmul i Taxi1 forteller at selskapet prioriterer de bilene som forurenser minst, deriblant fem hybridbiler.

— Vi har også sendt ut SMS til sjåførene der vi minner om at tomgangskjøring skal unngås, sier Aasmul.

Synder du mot forbudet mot tomgangskjøring? Diskuter i kommentarfeltet.