Det viser en undersøkelse av Respons på oppdrag for VilVite-senteret. På spørsmål om hvilke steder for familieopplevelser i Bergen folk kjenner til, svarer 71 prosent Akvariet, 52 prosent Fløyen, Fløibanen og 37 prosent VilVite-senteret. På de neste plassene kommer Ulriken (28 prosent), Vannkanten (19 prosent), Bergen Kino (13 prosent) og Gamle Bergen (10 prosent).

— Vi kjører ofte undersøkelser, og i motsetning til mange andre vitensentre i landet har vi satset på markedsføring og kommunikasjon, sier administrerende direktør Svein Anders Dahl, som har bakgrunn fra ledende stillinger i industri og næringsliv. Markedssjef Anne Tove Koldal har bakgrunn fra salg og markedsføring fra bank og Posten.

Duppeditter og teorier

Totalt har rundt 385.000 besøkt lærings- og opplevelsessenteret på Marineholmen på Møhlenpris siden starten i mai 2007. Skole- og fritidsbesøk er hovedsatsingen. I 2010 sto de to for henholdsvis 31 og 64 prosent av de besøkende. Resten var arrangementer for bedrifter og organisasjoner, et område som øker.

På VilVite kan barn, unge og voksne teste duppeditter, spille og få innsikt i naturvitenskapelige fag og teknologi. Eller som et barn skrev etter et besøk: «undersøke og finne ut av ting som jeg ikke visste i det hele tatt».

I bånn ligger læreplanene for grunn- og videregående skole slik at besøkene på VilVite ikke bare er et morsomt frikvarter fra hverdagen i klasserommet.

  • Vi har det største tilbudet i hele Skandinavia til skolene. Til enhver tid tilbyr vi 40-60 pedagogiske programmer. Foreldre og lærere er viktigst når unge velger utdanning, sier markedssjef Anne Tove Koldal.
  • Vi er et supplement til skolene. Norge trenger flere med utdanning innen naturvitenskap og teknologi, det ønsker vi å bidra til, sier Dahl.

Kommer kl. 12

En undersøkelse blant besøkende på senteret sommeren 2010, viser at den typiske VilVite-gjest på fritidsbesøk kommer kl. 12, er sammen med tre andre og tilbringer minst tre timer på senteret.

— Mange har forventninger om at senteret er en guttegreie, og vi får ofte spørsmål om hva vi gjør for jentene. «Ingenting spesielt», svarer vi, sier Dahl, og viser til at antallet jenter og gutter er fifty-fifty.

Fra starten har senteret kjørt jevnlige undersøkelser blant lærere, elever og andre som har vært innom senteret. I en undersøkelse våren 2010 gir lærere VilVite en score på rundt fem av seks mulige på spørsmål om faglig innhold og relevans, og hele 99 prosent sier de vil komme tilbake.

— Et godt tegn på at en utstilling er vellykket, er utslitt utstyr, sier Svein Anders Dahl.

Jevn stigning

Som andre vitensentre i Europa har også bergenssenteret opplevd at besøket var svært godt det første driftsåret for så å falle de neste. Men bergenssenteret er på vei opp igjen. I fjor var nesten 112.000 innom dørene.

VilVite samarbeider med tilsvarende sentre flere steder i verden. De har leid inn utstillinger fra Finland og Belgia, romfartsutstillingen Space kommer fra Perth i Australia i mai, og en fransk utstilling er under vurdering.

I en evaluering av vitensenterprogrammet i Norge foretatt av en ekspertgruppe høsten 2009, vurderes VilVite som en foregangsinstitusjon av internasjonal klasse.

Hva er dine erfaringer med Vil Vite? Fyr løs i kommentarfeltet!