— Toget er bygget i 30-talls stil, derfor har jeg kledd meg tidsriktig i kjole og hårbånd med sort rosett, forklarer Caroline Betty.

I går kveld kjørte hun og seksti andre jernbaneentusiaster skumringstog på den nedlagte linjen mellom Garnes og Midttun. Da hadde BT fortalt medlemmene i Norsk Jernbaneklubb at de blir en av vinnerne i budsjettforslaget byrådet legger frem mandag. Det årlige tilskuddet fra kommunen heves til 450.000 kroner, en økning på hele 275.000.

— Som manna fra himmelen, jubler Trygve Grindheim. Han sitter i driftsstyret for banen som vil bevare gamle tog for framtidige generasjoner.

Får opp dampen

Grindheim representerer sektoren som byrådet bokstavelig talt ønsker å skufle litt ekstra køl til i årets budsjett.

— Vi vil øke bevilgningene til frivillige lag og foreninger med 16 prosent, avslører fungerende byrådsleder Henning Warloe.

Han sier påplussingen er ment som en stimulans til et arbeid som hovedsakelig drives av dugnadsånd og entusiasme. Den ferske Frivillighetsmeldingen slår fast at kommunen i dag gir 53 millioner kroner til frivillige organisasjoner. Det skal økes til 61,5 millioner neste år, hvis byrådet får det som det vil.

Ny stilling

Støtte til frivillige foreninger utgjør ikke de store summene på budsjettet, men betyr likevel mye for mange. Blant organisasjonene på byrådets skryteliste finner vi alt fra Buekorpsmuseet til Senter for spiseforstyrrelser. Kulturminnevern er likevel det største satsingsområdet, med en påplussing på en million kroner.

— Vi oppretter en egen stilling som felleskonservator for byhistorie. Det skal være en museumsfaglig person som kan hjelpe de frivillige organisasjonene med sin kompetanse, forteller Warloe.

Som tidligere leder for Ungdommens Fellesråd ber byråden om å bli trodd på at han brenner for samarbeid mellom offentlig og frivillig sektor. Samtidig er budsjettøkningen et tegn på at kommunens økonomi er i ferd med å bli mer romslig.

21 km på dugnad

Det vet togfantastene på Garnes å sette pris på. De har et veterantog, åtte bygninger og 21 kilometer jernbanelinje å ta vare på.

— Dette var svært velkomment. Vi har følt at det er blitt mye festtaler og lite penger tidligere, og nå truet depresjonen med å sette inn, sier driftsleder Ivar Gubberud i Gamle Vossebanen.

Han har regnet ut at medlemmene har nedlagt utrolige 160.000 dugnadstimer siden starten i 1981. Vedlikehold av lokomotivet i år kostet over en million kroner.

Under gårsdagens tur feiret de frivillige seg selv og avsluttet sesongen med festmiddag og jubel over støtten.

— Vi brenner for å bevare gamle tog for framtidige generasjoner, så pengene kommer godt med, sier togvert Arne Heiggernes.

Siste tog har gått, men til neste år er det full damp igjen.

TOGETS NOSTALGI: - Hører du lyden? Slik er det ikke på de nye togene, sier Rolf Mykkeltvedt som i går feiret sesongens siste reise med Irene Mykkeltvedt og Caroline Betty (t.v).
Nielsen Rune
DAMPENDE GAMMEL: Veterantoget Gamle Vossebanen drives på dugnadsbasis, og tilbyr en reise tilbake i tiden for alle jernbaneentusiaster.
Nielsen Rune