— Piloten ba om økt beredskap på grunn av en såkalt «bird strike», sier pressetalskvinne Sofie Bruun ved Oslo lufthavn.

Flyet gikk fra Bergen klokken 07.30.

— Vi skulle til å lande da flyet gasset på og gikk rett til værs igjen, sier passasjer Bjørn Otto Vasbotten.

Ingen panikk

Han forteller at folk ble nervøse da de kjente svilukt i kabinen.

— Alle reagerte, for det var sikkelig sterk svilukt. Men det var ingen som ropte eller fikk panikk, sier Vasbotten.

Passasjerene ble informert over høyttaleranlegget at landingen ble avbrutt fordi flyet hadde blitt truffet av en stor flokk med fugler.

— Vi sirklet rundt en liten stund før vi landet greit, uten problemer. En fugl hang på flapsen på den ene vingen da vi landet, sier Vasbotten.

Stor andeflokk

Flyet landet på Gardermoen klokken 08.52.

— Kapteinen oppdaget plutselig en stor flokk med ender rett foran seg i cirka 2000 fots høyde. Han avbrøt innflygningen for å unngå å treffe flere fugl, sier flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer.

Flere fugl skal ha gått gjennom motoren på flyets venstre side.

— Svilukten i kommer fordi noen av fuglene gikk gjennom motoren. Luften i kabinen kommer fra motoren, og dermed merker man lukten med det samme, sier Hesthammer.

— Alle motorinstrumentene virket normale etter sammenstøtet. Landingen ble gjennomført uten problemer, sier Hesthammer.

Etter landing ble det talt opp syv tydelige merker der fuglene hadde truffet flyet.

— Det skjer hundrevis av ganger i løpet av et år. Flymotorene tåler mye fugl gjennom motoren før det blir et problem. Jeg skjønner at folk tenker på Hudson-ulykken, men det skal uhyre mye til for at noe slikt skjer, sier Hesthammer.

Det er spesielt mye fugl på kystflyplasser. Ifølge flygelederen er Sola og Rygge spesielt utsatte steder.

— Det pleier ikke være så mye på Gardermoen. Men i trekkperiodene er det en del.