— Glem bybane over Bryggen, mener Norges Miljøvernforbund.

Fotomontasjen viser byrådet og Bybanen som oversvømmes av en voldsom bølge på Bryggen. Norges miljøvernforbund (NMF) mener klimaendringer er en av mange grunner til at det ikke vil være hensiktsmessig å legge Bybanen over Bryggen. Det fremkommer av høringsuttalelsen deres på bybanetrasé til Åsane, der de konkluderer med at kun tunnel, enten i Strømgaten eller i Peter Motzfeldts gate, er et akseptabelt alternativ.

— Det virker som om byrådet har glemt at vi står overfor enorme klimaendringer. Vi er ikke sikre på hvor mye havet vil stige, men at det vil stige er vi sikre på, sier leder i NMF, Kurt Oddekalv.

Les hele høringsuttalelsen her!

Tunnel farligst

Norges geologiske undersøkelse (NGU) har på oppfordring fra Riksantikvaren gitt sin faglige vurdering av de hydrogeologiske betraktningene i konsekvensutredningen som byrådet har lagt fram. De er ikke enige med NMF i at tunnel nødvendigvis den beste løsningen. NGU vurderer endring i grunnvannet som den største trusselen mot forringelse av kulturlagene i bakken.

«Generelt bemerker vi at traseer i dagen medfører mindre risiko på endringer i grunnvannet enn traseer gjennom fjell eller i kulvert gjennom løsmasser», skriver de i brevet til Riksantikvaren.

- Skader kulturarven

Klimaendringer er likevel ikke det eneste argumentet NMF bruker i deres kamp mot trasé over Byggen. Å legge Bybanen over et område som står på UNESCOS verdensarvliste vil ødelegge hele Bergen, skriver de i høringsuttalelsen. Bybanen må tilpasses byen, og ikke omvendt, er deres hovedpoeng.

— Bergen er en av Europas vakreste byer. Skal vi smadre det, spør Oddekalv.

Han karakteriserer bybaneutbyggingen sørover som «en massakre», og sier unødvendig mange hus ble revet i prosessen.

— Nå må vi for guds skyld ikke gjøre samme feil nordover, advarer han.

NMF-lederen mener Konsekvensutredningen har reduserer kulturarven på Bryggen til en bagatell.

— Dette er bevisst manipulering av fakta. Byrådet fargelegger tingene slik at de får det som de selv vil, sier han.

Også aktører som Stiftelsen Bryggen, Bryggens Venner og Museum Vest mener konsekvensutredningen ikke har vektlagt kulturarven i stor nok grad.

«KU har ikke behandlet spørsmålet om etablering av bybanetrasé over Bryggen vil kunne utgjøre en trussel for Bryggens verdensarvstatus. Dette mener vi er en vesentlig svakhet», skriver Museum Vest i sin høringsuttalelse.

Bryggens Venner reagerer på at konsekvensutredningen "viser at Bryggen oppfattes som et «vanlig» kulturminne i Bergen og ikke som verdensarvsted", skriver de i sin høringsuttalelse.

Bryggens Venners uttalelse

- Rydder ikke trafikkbildet

NMF mener heller ikke at argumentet om at en bybane vil erstatte biltrafikken over Bryggen er holdbart.

— Bybanen slik den er i dag har ikke fått den ønskede trafikkreduserende effekten. Den har ikke avløst ti centimeter med trafikk en gang, sier Oddekalv.

— Om byrådet vil ha vekk biltrafikken på Bryggen er det bare å regulere den vekk nå med en gang, mener han.

Også Stiftelsen Bryggen og Bryggens Venner er enig i at det blir feil å koble trafikkreduksjon opp mot traséalternativet på Bryggen.

Museum Vest sin uttalelse

«Det er et selvstendig mål å sikre at arealet foran Bryggen blir trafikkfritt», skriver Stiftelsen Bryggen i sin høringsuttalelse.

«Skissert trafikkløsning kan gjøres uansett alternativ - og også i dag. Det er mer snakk om forståelse for betydningen av Bryggen og vilje til å gjøre det», istemmer Bryggens Venner.