EIR STEGANE

— Det er ikke de tunge narkomane som er problemet. De er hyggelige og gjør opp for seg. Det jeg liker minst er ungdommer på piller. Dette miljøet er blitt større og tøffere de siste årene, sier Steen, som har kjørt drosje i 14 år.

Han sitter i trafikkutvalget i Bergen taxi, og tar seg blant annet av sjåfører som blir utsatt for alvorlige ting.

— De aller fleste kommer tilbake i yrket etter noe slikt, men noen kjører aldri drosje igjen, sier Steen.

Han minner likevel om at bare en liten promille av alle taxiturene som kjøres hvert år ender med en alvorlig, kriminell handling.

— Jeg tenker selvfølgelig på han som har vært utsatt for dette, men det er ikke slik at jeg gruer meg til å gå på jobb. Jeg kjører fremdeles om natten og synes det er greit, men det er ikke sikkert jeg gjør det om 10 år. Da er det kanskje for tøft, sier Steen.

Han mener det er unødvendig med flere sikkerhetstiltak, og kunne ikke tenke seg en form for sperre mellom seg og passasjerene.

— Nei, noe av det trivelige med å kjøre drosje, er at vi kan prate med passasjerene, så det er det nesten ingen som kunne tenke seg. Jeg ville sannsynligvis ha installert kamera om jeg hadde vært utsatt for ran, men foreløpig ønsker jeg det ikke, sier Steen.

Han har selv aldri vært utsatt for noe veldig alvorlig, men har hatt kunder i bilen med både kniver og skytevåpen.

— Narkomane har ofte med seg slikt. De må kanskje det for å klare seg i et tøft miljø, men det er ingen av dem som har truet meg så langt, sier sjåføren.

Han minner om at kontantbeholdningen i drosjene som regel er svært lav, og mener det er nærmest meningsløst å begå noe så alvorlig som et væpnet ran for så små summer.

— Jeg har kjørt i hele dag, og har 705 kroner i kontanter. Resten er betalt med kredittkort, sier Steen.

Han sier han har få kunder som er trøblete, og så langt har han klart å snakke seg ut av de ubehagelige situasjonene som har vært.

— Det ville vært veldig lett å piske opp en krangel, men som drosjesjåfør lønner det seg å være diplomat, sier Steen.

TENKER PÅ OFFERET: Drosjeeier Øyvind Steen synes det er blitt litt hardere å være drosjesjåfør de siste årene. - Det er ikke nettene i helgene som er verst, for da er det mest vanlige folk som er ute. Det kan være verre med dem som er ute natt til tirsdager, sier Steen. <br/>Foto. JAN M. LILLEBØ