— Jeg er heller overrasket over at det ikke har skjedd før. Jeg ventet bare på at en slik episode skulle inntreffe, og er sikker på at det kommer til å skje igjen, sier Borge.

Han er kaptein på M/S «Draupner» som daglige trafikkerer strekningen Bergen-Stavanger. Borge sier at økt småbåtaktivitet skaper en stadig vanskeligere arbeidssituasjon.

— Flere skaffer seg fritidsbåt, og det er slett ikke alle som har peiling, verken på sjøvettsreglene eller hvordan de skal styre fartøyet sitt, sier kapteinen.

Kaptein på Englands-fergen M/S «Jupiter», Leif Sture, bekrefter at problemet med nærgående småbåter øker.

— Vi ser flere og flere uerfarne småbåtførere. Noen av dem skal på død og liv krysse rett foran oss. Det skaper farlige situasjoner, sier Sture.

Ungdom tøffer seg

Ifølge Borge er det eventyrlysten ungdom som utgjør det største problemet for de større skipene.

— Senest mandag havnet vi i en skikkelig ekkel situasjon. Vi gikk jevnsides med M/S «Jupiter» gjennom et smalt leie, og tre båter med ungdommer hoppet rundt og lekte seg omkring oss. De holdt helt sikkert 25 knop, og hadde bare propellen nedi, sier kapteinen.

Han forteller at episoden slett ikke er unik. Ungdom med små båter og store motorer lar det gå sport i å hoppe på bølgene som store skip lager.

— Det er ofte flere båter som holder på samtidig og tøffer seg for hverandre. Det er ikke få ganger jeg har vært nødt til å reise meg i stolen for å forsikre meg om at båtene fortsatt flyter etter å ha lekt seg på bølgene, sier Borge, som mener foreldre bør bli flinkere til å passe på at ungdommene utviser båtvett.

Stopp tar tid

Mandag var det nær ved å gå forferdelig galt da en småbåt fikk motorstopp midt i leia til «Baltic Sea».

— Jeg tror ikke folk er klar over at større skip ikke kan stoppe eller svinge på en, to, tre. M/S «Jupiter» bruker nesten 500 meter på å stanse. Dersom en båt får motorstopp bare 100 meter foran et større fartøy er det liten mulighet for å unngå sammenstøt, sier Sture.